Annons:
Etikettchihuahua
Läst 3156 ggr
murmilura
2014-07-02 12:09

Funderar på ev chihuahua i framtiden - frågor!

Länge har jag funderat på om en Chihuahua kan vara ett härligt tillskott i min lilla familj, som består utav mig, min Shetland sheepdog Hampe på 2½ år och guldhamstern Gusten (på 3 år) än så länge. :) Men jag har lite frågor om denna ras, trots att jag träffat uppfödare och vänner som har rasen samt läst lätt om rasen på SKK och Chihuahuacirkeln.

- Hur är de att träna över lag?
(Självklart är alla individer men om ni måste generalisera!)
Skaffar jag Chihuahua vill jag gärna hålla på med rallylydnad, lydnad och agility på hobbynivå. Att träna Dogparkour och trick kommer finnas där också, absolut. Är inte jätteintresserad av utställning men kan absolut tänka mig att ställa någon gång bara för att testa på.

- Rinnande ögon - varför, hur förebygga/undvika?
Ser många utav rasen som har rinnande ögon, är det genetiskt, pga foder, pga andra saker som gör att ögonen rinner så? Kan tycka det ser obehagligt ut för hunden i vissa extrema fall och hade gärna velat ha en hund utan rinnande ögon - hur lyckas jag med det i chihuahua-djungeln? ;)
**
- Hälsa - vad bör en kolla upp inför köpet?**
Alltså, förutom patella - ögonlyses chihuahua-valpar oftast eller är det endast undersökning av knäleder som är ett krav innan leverans? Självklart att komma överens med kenneln är viktigt för min del, att de har en vettig avelssyn osv ligger bland prioriteringarna.

- Större individer samt kenneltips?
Då jag gärna vill ha en större individ och inte en liten "teacup-version" så undrar jag om där finns bra kennlar som avlar på fina temperament, lagom storlekar (inte spinkiga hundar, utan en mer amerikansk typ kanske?), gör alla hälsotester och ögon som inte rinner som ni kan tipsa om? 

- Färger?
Ja, hur ser det egentligen ut ang. merle-genen? Den är inte tillåten på utst och folk säger att uppfödare som avlar med merle-genen är oseriösa (läst på Facebook). Ser den inte ut på samma sätt som den gör på vallhundarna i generna? :) *nyfiken* Är själv inte jätteintresserad av just en merle men vill veta hur det ses på ändå!

Helt ny inom rasen men vill gärna lära mig mycket så gör ingenting om ni vill påpeka saker jag skrivit som låter dumt eller skriva massa rader text! 🙂 Tack!

Annons:
Tanjis
2014-07-02 12:34
#1

Jag har igentligen ingen egen erfarenhet men jag har läst på en del om rasen och vill påpeka ett jätte fel många chihuahua ägare gör och det är att dom glömmer att det är en hund och inte en bäbis! Jag har träffat så många bortskämda hemska chihuhor, det är en hund som behöver lika mycket uppfostran som alla andra hundar, funkar inte att bara gulligulla och dalta :) även om det är lätt gjort när dom är så små och söta ;) det är ju faktiskt en rätt tuff hund

ChristineF
2014-07-02 13:05
#2

- Hur är de att träna över lag?
Överlag tycker jag att de är en pigg, alert liten ras som gillar att träna och lära sig. Vissa mer än andra, men jag tror det har mycket med att ägaren måste tycka det är roligt och peppa hunden med rätt belöning för just den.
Det underlättar väl om man kikar hur föräldrarna är i temperamentet och om man i tid börjar småträna med valpen. Bygg upp belöningstänket och kontakten.
Jag blev förvånad hur lättlärd Chica var när vi började träna, hon lär sig fort kommandon och jag behöver sällan visa med händerna. (eller tvärtom, bara visa med kroppen vad jag vill). Hon är signalkänslig, det räcker ibland med att jag tittar på henne så bjuder hon på beteendet jag tänker på, t.ex. sitt. Undrar ibland om hon kan läsa tankar! :P Det kan dock vara lite negativt med eftersom hon lätt tar åt sig om man är på lite sämre humör. Sedan är det en larmhund så de vill gärna ha koll på omgivningen vilket gör att kontakt och miljöträning är något man vill lägga ner tid på, iaf utomhus.  Låt inte folk/hundar komma fram till valpen när ni miljötränar, det kan skapa rädsla eller iver att hälsa på allt och alla, det vill man inte ha. Välj med omsorg vilka ni ska hälsa på.
Det finns två superbra grupper på Facebook om du är intresserad av träning och tävling med chi: Aktiv Chihuahua och TEAM Chihuahua. Men självklart snackar vi sånt här på iFokus med, men i dessa grupper samlar man in årets resultat i tävlingar och ger varandra pepp och tips. :)

- Rinnande ögon - varför, hur förebygga/undvika?
Chihuahuan ska inte ha rinnande ögon, ej heller utåtstående enl. rasstandard. Som du säger så kan det vara att ögonen är för utsatta (vilket de inte ska vara), foder/godis, inåtväxta ögonfransar eller att tårkanalerna behöver spolas av veterinären. Det är normalt att det rinner om de får något i ögat eller vid vissa sorters väder, precis som oss, men det ska inte bli mörk gegga i pälsen under ögonen! Spannmål verkar hänga ihop med rinniga ögon, vet inte exakt vad som gör det, men det verkar jättevanligt att foderbyte till spannmålsfritt (helst färskfoder/barf) gör att problemet försvinner. Jag ger vom og hundemat till min tik, hon har ljus päls och inga missfärgningar pga rinn. :)
**
- Hälsa - vad bör en kolla upp inför köpet?**
Föräldrar (och gärna längre bakåt) ska ha friska knän dvs PL 0-0 UA. Ögonlysning är tyvärr inte ett måste i rasen, men många gör det så kolla så det är ok. Valparna "småkollar" de så det verkar sunda, men de kan först göra det ordentligt (och offentligt) efter 1år, både knän och ögon.
Du verkar ha en bra syn på kennel, hälsa gärna på innan och känn efter. Googla, kolla här, chiforum.se och på Facebook vad du kan hitta för åsikter om kenneln och vad de själva står för. :)

- Större individer samt kenneltips?
Teacup finns inte i rasen (påhittat ord från USAs valpfabriker), den är godkänd från ½kg-3kg, men jag förstår vad du menar. Ibland föds det mindre individer och det kan vara svårt att gissa exakt slutvikt. Men försök kolla på föräldrar och längre bak, deras vikter och se till att valpen ser kraftig och sund ut. Stort huvud och klen kropp är inte ett bra tecken!
Om du menar amerikansk typ med de långbenta med lång nos så kan jag inte rekommendera den, de seriösa kennlarna avlar efter Sveriges rasstandard och de är sunda hundar. Sedan finns de vissa som avlar lite väl korta nosar och mycket päls/kompakta kroppar som för vissa domare går bra på utställning, det gillar jag inte, standarden är alldeles lagom! :) Du ska nog försöka få tag på en kennel som avlar på aktiva föräldrar (oavsett om de tävlar eller vardagstränar) och försöka få en valp på slutvikt 2.3kg-3kg ca.
Ska nämna att min tik inte är perfekt enl. standard och kenneln var liten/helt ny, jag hade tur med henne! Nästa hund kommer jag vara mer noga med.

- Färger?
Merle är den enda färgen (genen) som inte är godkänd i rasen pga alla hälsoproblem den för med sig t.ex. defekter med ögon/syn och hörsel. Är inte jättepåläst, men har sett riktigt ruggiga bilder, även de som parat merle med annan färg (vilket är ok i flera andra raser) har fått defekta valpar och dubblar man kan det bli riktigt illa. :( Anledningen till att det inte är tillåtet alls hos chihuahua är att de finns i så många färger som dyker upp hur som helst och det kan bli något som kallas för "hidden merle", alltså osynlig/gömd merle som man kan råka föra vidare omedvetet och drabbar rasen med defekter.
Sorry, måste tipsa om Facebook igen :P Sök på "Uppdrag chihuahua", där finns det personer som är jätteduktiga på genetik och färger som kan svara bättre!

murmilura
2014-07-02 13:53
#3

#1 Just därför är jag sugen på chihuahua, tuff hund i liten förpackning. ;) Min hund Hampe kan vara rätt mesig ibland i sättet och går ibland under jorden om han tror han gjort fel - eller tvärt om vilket innebär att han skäller ut sin matte istället för han inte förstår. ;) Tror det är rätt obvious i min text att jag inte är ute efter en "bebis" heller - jag vill träna med min chihuahua och jag kommer garanterat inte ha den som en väskhund. ;) Min sheltie är självklart min bebis (ur ett annat perspektiv menar jag nu) och bortskämd på många punkter (mat, ligga i sängen, ha egen vilja och andra saker som jag till skillnad från andra ser som en självklarhet) men huvudsaken för mig är att vi fungerar i vardagen, som ett fint team när vi tränar och att vi har en fin vänskap baserad på bla respekt för _varandra_ och framför allt tillit och kärlek. 😃

murmilura
2014-07-02 14:09
#4

#2 Jag gillar dig redan! ;)

1. Det verkar som en hund jag hade trivts med, jag gillar att träna in nya trick och hålla på med diverse aktiviteter ibland - men inte på en daglig basis - därav jag letar hund i grupp 9 OM det inte blir en till sheltie. :) Vill ha en hund som gärna tar för sig i många lägen och vågar göra fel - för jag ignorerar fel.
Tack för tipsen om grupperna! 👍

2. Tack! Jag har länge undrat detta om ögonen - och tänkt att det KAN ha med foder att göra också. Har sett på tok för många vavvor som har rinniga ögon och det stör mig, för det ser verkligen inte skönt ut. Nu barfar jag redan min hund sedan över ett år tillbaka så det kommer även nästa hund få. :) Anser att fodret gör väldigt mycket på en hund och barf är ju det naturligaste för hunden, oavsett storlek. ;) Blir billigt att barfa en liten chihuahua också för den delen.. haha!

3. Absolut! Efter ett tidigare val av dålig kennel så vill jag ha mer kolla denna gången. Jag vill veta vad jag stöttar och jag vill ha bättre kontakt med uppfödaren. Självklart besöker jag och mejlar med kenneln innan jag bestämmer mig! Då vet jag om ögonen - någonting en kan fråga kenneln att göra innan leverans om en betalar för det själv som köpare? Eller låter jag bara dum då?

4. Nä, precis. Det vet jag att den inte gör, men jag hittade inget bättre ord för att beskriva vad jag inte vart sugen på. :) Stort huvud och stor kropp skall jag hålla utkik efter då! Sett mycket fina, mer robusta vavvor och det är så jag vill att min ska vara - gärna runt 2,5-3 kilo och det var det jag menade med mer "amerikanska" typen (de brukar ju vara.. maffigare på nåt sätt inom många raser) men jag förstår hur du menar! :) Håller med till 100% om nosen! Vill inte ha någon upptryckt nos, men vill gärna ha en långhårig chihuahua (men lagom mycket hår - som standarden såklart).

5. Jag kan med defekterna om merle i dubbel (eller mer) upplaga på t.ex. många vallhundar. Inom sheltie avlas inte merle med sobel t.ex. eftersom merle-genen kan vara dold och en kan utan ens vetenskap råka avla på dubbla merle-gener flera ggr. Däremot finns bi-blue merle och den färgen må vara snygg - men är inte värt hälsoproblemen som kan finnas där. Så det liknar det du skriver men det verkar mindre acceptabelt inom just chihuahua än vallhundstyperna. :) Tack för tipsen och TACK för det långa svaret! :D

ChristineF
2014-07-02 17:13
#5

#4 Haha detsamma, det behövs vettigt folk till vår ras, chihuahuavärlden förtjänar mer än det väskhundsryktet som fortfarande hänger kvar! :)
Så lite så, när jag väl börjar skriva om något jag brinner för så kan det bli låångt… ;)

Min Chica var lite försiktig i träningssituationer förut och är som jag skrev en signalkänslig tjej, men problemen var nog från tidigare köpare som lämnade tillbaks henne till kenneln och sedan kom hon till mig vid 4mån, vet inte om något hänt eller om hon inte fått social/miljöträning på rätt sätt. Sen blev det mycket bättre, klickerträning älskar hon! Rasen ska ju vara mycket modig och alert så det ska inte vara något problem! :) De tror verkligen de klarar allt, om de bestämde sig skulle de nog kunna flyga :P Chica vart så glad att se min pappa när han kom hem en gång att hon hoppade rätt upp till honom i hans arbetsbil, en hög pickup! Som tur var jag det bra, hon brukar hoppa in i vår bil, men den är rätt låg. Jag har tränat en del självförtroende med dogparkour och att hon ska klara av saker i vardagen, tror det är bra för små pluttar. Är lätt hänt att man bär de om man ska in i djuraffären eller gå på bussen, så länge det är säkert så tycker jag de ska behandlas som stora. Men är det stora avstånd, höga höjder eller mycket folk är det självklart man bär. :)
Lite samma med väder, jag har från början visat att jag tycker det är roligt i alla väder (även om jag inte gör det, men jag klär på mig så jag inte är stel!) och bara går på, belönar massor vid framsteg och busar. Godissök på gräsmattan eller spår i skogen i duggregn, hämta leksak i vattnet på sommarn och busa i nysnön på vintern (med eller utan täcke)! :)

Låter ju jättebra att du barfar redan, det är nog bäst för hela kroppen! Jag skulle vilja, men det får bli när ekonomin och frysen är större, bor nu i en etta och har inge vidare affärer nära till hands :P Så får bli färskfoder, lite råa ben ibland och torkade djurdelar att gnaga på. Rasen har ju som andra småhundar lätt att få tandsten/tandlossning och då är ju ben och rå föda det bästa! Men tandborstning är bra ändå, om man vänjer från början går det lätt.

Hur menar du med ögonlysningen? Tänkte du köpa en vuxen hund så tycker jag uppfödaren ska ögonlysa och kolla knäna, men en valp gör de en obligatorisk besiktning tidigast en vecka innan köp och då ska det ingå att kolla så hela kroppen är ok (för åldern då). :)

Calibe
2014-07-02 19:38
#6

Precis som har skrivits ovan, så är det är väldigt tuff hund i en liten förpackning. Och jag önskar att samhället i stort kunde börja se det, kanske skaffa ett annat gulligull djur istället för en hund om man inte kan behandla den på det sättet alla hundar mår bra av.

- Hur är de att träna över lag?

De är enligt min uppfattning otroligt träningsglada och tycker att det är roligt att aktiveras. De är framåt, alerta, glada, lättlärda, etc. Men som sagt beror det såklart även det på ägaren, man får helt enkelt forma sin hund. Jag har för mig att en chihuahua vann SM i spår för några år sedan, bara det kanske säger en del? :D Min valp blir otroligt understimulerad om vi inte tränar eller aktiveras mycket varje dag! En kompis till mig som är hundinstruktör sa att chihuahuor är minst lika krävande som en vallhund till exempel, vilket hon många gånger får påpeka på hennes kurser (hon har själv en australian shepherd).

Annons:
murmilura
2014-07-02 21:09
#7

#5 Ja, jag har fått höra många kommentarer när jag sagt att jag vill eventuellt ha chihuahua som nästa hund. "Nämen inte ska du ha en liten råtta!" Pff, för det första; Råttor är härliga djur, för det andra; en chihuahua kan ha mer stake än vad en stor hund har. ;) Och jag är ute efter en liten hund som dels kan arbeta men ändå ligga hemma en hel dag i soffan och nöja sig med de vardagliga promenaderna.

Låter som en himla trevlig individ den där Chica! :D Älskar att du kört DP med henne och ökat hennes självförtroende på det sättet - precis vad jag gjort med min och planerar att fortsätta med även på nästa hund. :)
Som det är nu låter jag min hund hoppa upp i mitt knä i trånga situationer - på bussar, i kön till tåg eller liknande. Mest för att mindre hundar faktiskt kan bli stampade på - om en har otur.. Sen är det också ett trick som gett honom mycket självförtroende. :) Miljöträning på olika platser såväl som i olika väder tycker jag är en självklarhet, även att lära sig hundspråket bra. Hade min hund på hunddagis med flock och där fick han lära sig mycket, han är mer säker när han umgås med hundar och tar signaler från andra så himla fint. Älskar att vi har mycket samma syn på det hela, kul att hitta en sådan person här inne! :)

Barf kommer det absolut fortsättas med, känner bara att det kan bli liiite svårt att säga till en uppfödare som kanske har emot just barf, men jag kommer förklara det ur så bra synvinkel jag bara kan.. haha!

Med ögonlysningen så menar jag såklart om jag tar en omplacering (vilket jag funderat på), var lite otydligt där, förlåt! :) Blir det valp så ögonlyser jag (och kollar knäna) själv sen vid ett års ålder ungefär. :)

murmilura
2014-07-02 21:18
#8

#6 Håller med dig till fullt! Jag är verkligen seriös i mitt funderande på Chihuahua och vill inte ha någonting med dem ryktena att göra. :)

Men underbart! Å andra sidan är aktivitetsnivån mycket individuellt. Har ju själv vallhund men han blir inte understimulerad så lätt som en "typisk" aussie eller BC kan bli. Upplever honom inte heller som så stressad, bara lite skällig när han inte förstår uppgifter- vilket rasen får vara och jag accepterar det helt och hållet. Vi har även tränat sedan han var valp på att kunna slappna av och gå och lägga sig utan att känna att han måste ha en "uppgift" hela tiden, vilket har fungerat mycket bra! :)

Rafflan
2014-07-03 10:00
#9

**- Hur är de att träna över lag?
**Jag har fått uppfattningen att dem inte är lika lättlärda som tex en BC men helt normala i inlärningen och man kan göra allt med dem, lydnad, agility, spår, osv :)
Min chihuahua är lite speciell så kan tyvärr inte gå på erfarenhet utan hur jag tycker en normal chihuahua verkar ;)

**- Rinnande ögon - varför, hur förebygga/undvika?
**Oftast för att chihuahuan är defekt, alla dem jag sett som har rinniga ögon har ögonen suttit ganska mycket utanför skallbenet, och ju mer ögonen sitter utanför ju mer rinner ögonen. Sen kan det ju även vara saker som inåt rullande ögonlock, smuts, osv. Men rent krasst beror det på att dem är avlade så små att om du jämför med en schäfer har chihuahuan ögonen längre ut. Sen är det sällan nåt dem lider av, den ökade tårproduktionen är just för att dem inte ska ha några problem av detta = rinniga ögon.

**- Hälsa - vad bör en kolla upp inför köpet?
**patella, ögon och tänder verkar vara ett problem hos chihuahor, man kanske inte kommer undan tandproblemet men man kan i alla fall ha det i åtanken :)

murmilura
2014-07-03 10:17
#10

#9 Samma här, jag har förstått det som att de inte är lika lättlärda men ändå väldigt roliga att träna med ändå! Haha, men det är ju det som är så kul med individer! ;)

Då hänger jag med, men jag har också förstått det som så att det inte är önskvärt? Jag förstår att de måste ha ökad tårproduktion pga hur ögonen kan sitta men just att det rinner känns väldigt obehagligt, antar att jag relaterar lite då jag haft ögoninflammation en gång och det var otroligt obehagligt för min del. Kommer verkligen försöka hitta en uppfödare som inte avlar så mycket på hundar med rinnande (utstående) ögon.

Då blir det ungefär samma problem som jag sett hos shelties. :) Lättare att hålla koll på när en känner till problemen, och ska självklart ha tänderna i åtanke! :)

Swadika
2014-07-03 10:29
#11

Nu har jag inte mycket att jämföra mig med :) men Theo är väldigt snabblärd eller hur man ska säga. En gång och han har förstått vad han ska göra. Hans senaste trick "Apan" tror jag tog 5 minuter och då är det inräknad att jag gjorde fel från början för jag fick honom inte att förstå hur han skulle göra med tassarna och huvudet. Men när han väl förstod det så gjorde han det hela tiden och kunde göra det utan att lockas med godis och bara säga "apan" på sekunder. 

Valle är helt tvärtom, det tog 2 dagar innan han lärde sig tass och vi kämpar fortfarande med andra tassen, det går framåt men extremt långsamt. Så det är väldigt individuellt anpassat, men aldrig träffat en chihuahua som inte tycker om att träna :) 

(Nu är Valle lite speciell då han är extremt osäker och rädd. Trots att han snart är 1 år beter han sig som en liten valp men ville ändå jämföra)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

murmilura
2014-07-03 10:40
#12

#11 Ja, det är ju så inom alla raser kan jag tycka. Min hund lär sig saker fort men har svårt att komma tillbaka till det ibland och han är med osäker många ggr. :) Det jag mest ville veta är hur de generellt brukar vara - glada i att träna eller mer soffiga. ;) Och jag är väldigt glad över att alla säger att de gillar träning. :)

Calibe
2014-07-03 10:57
#13

Ang. rinnande ögon så förklarade veterinären för mig att det är vanligt på småhundar då de har väldigt trånga tårkanaler och under vissa faser i livet (oftast som valpar) kan det bli "översvämning" och det resulterar i rinnande ögon. Hon sa att om det inte har blivit bättre med att bara torka med bomullstuss vid ca 7 månaders ålder ska man titta närmare på det. Bomullstuss funkade dock inte på min valp, utan fick istället ta bitar av ett kaffefilter och hålla under ögat så att vätskan absorberas upp istället för att torka med bomull och stimulera tårkanalerna ännu mer :) Han blev mycket bättre vid 5 månader (är nu 6 mån). Kan ju också vara för att de har fått skit i ögonen då avstånd mellan ögon och mark inte är så långt, så det blir nog lättare att det tränger in skit då!

Annons:
murmilura
2014-07-03 11:11
#14

#13 Okej! Min hund hade som valp ett lite rinnigt öga, det försvann vid 7 månaders ålder ungefär och först trodde jag det var inåtväxande ögonhår men hos veterinären visade det sig inte vara så. :) Jag hoppas själv att jag slipper en hund med rinnande ögon, hade tyckt så otroligt synd om den hela tiden annars, haha! Men tack för tipsen och att du berättade om dina erfarenheter! :)

Rafflan
2014-07-03 18:14
#15

#10 om man tar en större chihuahua borde ögonen sitta bättre och då rinna mindre/inget alls :)

ChristineF
2014-07-04 16:19
#16

#7
Hehe, ja jag fick också höra en hel del när jag berättade om vilken ras jag ville ha. Men de är ju rätt motbevisade nu så :P
Tycker rasen har en bra av och på-knapp, från sova i soffan i tre timmar om man pluggar/städar/tittar tv (inge gnäll, bara myys) till duracellkanin när det är dags att gå ut/träna! Men man får inte glömma passivitetsträningen när de är små :)

Ja Chica är go hon, passar mig toppen! Det enda lite jobbiga är att hon fortfarande kan känna lite obehag med okända hundar, vi kan möta dem och gå promenader/kurser normalt, men svansen är inte på topp vid första mötet om man säger så. Men vi jobbar på det som sagt! :D
Jo jag håller med. Chica sitter i mitt knä på buss med, men när bussen var i stort sett tom (bor i en liten stad) så fick hon prova gå på själv. :)
Hehe ja, många som lever kvar i de gamla reglerna angående F-benen som är farliga och att man måste koka kycklingkött innan det ges osv.. Jag själv trodde så när jag skaffade hund, sedan fick jag lära mig nytt och det är ju egentligen rätt logiskt, men man får förklara försiktigt! :P
Okej, då förstår jag ang. ögonlysningen! :) Tänk på att om du skaffar en omplacering så se till att förra ägaren format hunden bra, rädslor sitter riktigt ordentligt/djupt och det är mindre kul. Men det har du nog redan tänkt på :)
Ja, det är skoj att snacka aktiv chi (eller småhund öht) när man har liknande intresse för det :D Har du gått med i grupperna än?

murmilura
2014-07-20 18:04
#17

#15
Det var lite så jag tänkte, att ögonen kanske blir mer proportionerliga eller nåt. :)

#16
Ja, det är så härligt när en kan motbevisa sådär! ;) Vid min första hund tyckte morsan att jag gick för fort fram - när jag ändå väntat sedan jag var 12 år och då var 20 år. Nu är hon allt motbevisa så det smäller om det - och det har hon också erkänt, haha! :)
Det låter inte helt fel med en sådan hund. Min kan ha en svår på-knapp ibland om inte rätt belöningar finns.. Vilket är 3/5 gånger vi ska träna. Så det blir verkligen jobbigt och segt i längden, men när vi har våra 2/5-moments så är det helt underbart och jag blir så himla peppad och glad!

Men det är bara att jobba vidare! Tycker det är härligt att du är så positiv! :D
Ja jisses… jag blev också ilurad diverse saker som en ska och inte ska ge, men att jag började barfa min hund är det bästa beslutet jag någonsin gjort för honom. :) Det är ju så logiskt om en bara tillåter sig själv att se det. ;) Många är ju så fast i torrfodervärlden "bara för att", samt att det kan vara skrämmande att inse saker. :)

Absolut, det har jag tänkt på. Finns få hundar jag hade kunnat tänka mig ta som omplacering så det måste verkligen klicka och HELST finnas en prövotid innan jag bestämmer mig. :) Absolut! Nej, jag har inte haft internet på ett tag så har totalt glömt det - men skall genast bli medlem! :)

Upp till toppen
Annons: