Annons:
Etikettallmänt
Läst 1738 ggr
Lejonhjarta
2014-06-25 21:26

Min mamma har skaffat hund!

Min mamma har skaffat hund! Trodde jag aldrig även om ja försökt få henne till det då hon är så ensam efter min pappa gick bort för 3,5 år sedan. Hon fyllde 80 år i förra veckan och har inte haft hund på över 46 år. Hon är lite krasslig men med Kajza så är hon inte ensam och när hon är riktigt dålig så tag vi henne.  Det är en storasyster till våran hund som var kvar hos uppfödaren. 1,5 år är hon.

Mamma har henne på prov och det funkar suveränt!! Uppfödaren hade behållit henne då hon var så skygg av sig. Men nu efter inte ens 4 v, och då fick ja ta henne en v då mamma fick problem med hjärtat, så är dom oskiljbara. Från att bara ligga och skaka och inte ha ögonkontakt så går hon nu fritt med mamma hela tiden, hon bor i Mölndal med blandad miljö, och har ögonkontakt med henne hela tiden. Leker och har svansen i topp! Bodde med 7 andra hundar i olika storlekar och raser, bla mamma och pappa så hon blev väl toppenglad när hon fick en matte som bara tog sig tid för henne. Verkligen härligt å se både Kajza och min mor så glada. Trots att mamma åkte på influensa nu så fick ja inte hämta henne för mamma ville absolut vara ihop med henne. Då tar hon sig i alla fall ut. Var inte inte rumsren i början pga att hon var så rädd ute att hon inte vågade utan smög iväg när mamma sov… Det har vi löst nu så inga olyckor mer.👍 

Men har en liten fråga el diskussion… Uppfödaren tycker att mamma kan ge vad hon vill för henne , det viktiga var bara ett bra hem vilket hon nu fått, men mamma vet inte vad som är rimligt. Mamma säger ju att detta var det bästa som hänt henne och att Kajza är värd guld, ovärderlig. Mamma har vaccinerat henne och nästa v skall vi in till vetten å ta bort tandsten och dra tänder. Det visade sig att hon inte var ok på bägge bak ang patellan och kan ev senare behöva en op i bägge. Viktigt att hon håller sig slim och välmusklad. Hon har ingen stamtavla.

Vad anser ni är rimligt att ge som symbolisk summa??

Annons:
ChristineF
2014-06-26 00:18
#1

Härligt! Djur kan verkligen göra mycket för äldre och det låter som vovven hittat lyckan och tryggheten hon med! ❤️
Pris för en blandrasvalp brukar ligga runt 5000kr. Även om hunden betyder allt för henne så kan tandvård, PL-operation, rehabilitering m.m.. bli en riktigt dyr historia bara det, så kanske mellan 1000-3000kr kan vara rimligt? Det får nog ni angöra vad som känns rätt  :)

Lejonhjarta
2014-06-26 14:36
#2

Lovade uppfödaren att kan inte mamma ha kvar henne så hamnar Kajza här. Ett lätt val då vi efter hennes vecka hos oss inte ville ge henne tillbaka till mamma. 😉 Ett lätt val dessutom då jag slipper ha dåligt samvete för att jag inte hinner umgås med mamma så mkt som hon vill. Ja djur kan verkligen göra underverk. Hade hon inte varit allergisk mot katt så hade hon haft den sen länge tillbaka…

Rafflan
2014-07-02 01:52
#3

Ang patellan, har uppfödaren en försäkring som täcker den operationen se till att ta över den försäkringen och inte teckna någon ny, för tecknar ni en ny försäkring så är det risk att dem inte täcker operationen och det kan bli dyrt :/

Lejonhjarta
2014-07-02 21:05
#4

Tyvärr har hon ingen sån… 😕

Rafflan
2014-07-03 09:51
#5

#4 synd, aja bara att kolla med veterinären var en operation kostar och börja spara, inte alltid dem behöver opereras men dem flesta behöver det :)

Lejonhjarta
2014-07-03 19:05
#6

Hon är liten å lätt och verkar just nu inte ha så ont av dom men det är ju bra attt vara observant. Hålla henne musklad och i form.

Annons:
Lavine
2014-07-04 21:37
#7

Vad fint, säkert behövde hon få vara lite ensamhund och få all uppmärksamhet själv. *hjärta* Inte mer än 1000 kr föreställer jag mig i pris, med tanke på att Kajza inte har stamtavla och har konstaterade patellaproblem.

TjockaBerta
2014-07-04 21:50
#8

Jag skulle också säga 1000:-

>>>Malum domesticum<<<

Lejonhjarta
2014-07-05 10:06
#9

#7 #8 ack för tipsen. :-)

Ja detta är kanon för dom bägge! Mamma e stolt som om ja fått en lillasyster 47 år senare… 😃

Upp till toppen
Annons: