Annons:
Etikettavel
Läst 2693 ggr
Bysteedt
2014-06-16 22:49

Para sin tik

När är det bäst att para sin tik? Min tik vart i löpen för 2 dagar sen och tänker para henne nu :)

Annons:
ChristineF
2014-06-16 23:25
#1

Om du ska börja avla så borde du veta när höglöpet är, vad det är och att det är individuellt. Känns det inte fel att behöva fråga på ett forum?
Jag säger det inte för att vara elak, säger det som en djurvän, det är riskabelt med avel och det bör man vara medveten om. Tiken och valparnas liv står på spel (tyvärr rätt vanligt med komplikationer hos chihuahua) och då måste du samlat på dig all kunskap du kan, från t.ex. uppfödare, kurs och böcker. Ett hemskt (med sant) exempel på vad som kan hända är att tiken får svårt att krysta, ni åker in akut och gör kejsarsnitt (går oftast ej på försäkring), tyvärr går tiken bort ändå, du får flaskmata dygnet runt om ni inte hittar en amma, om kämparna överlever så ska du hitta bra hem åt dem som du ej ska behålla och det kan ta månader om man har otur.
Så vänta tills du är trygg och tveka inte att ta hjälp från någon med erfarenhet. All lycka till när du är redo och hoppas jag inte skrämt dig, att få valpar kan även vara underbart och är oftast det! <3

Bysteedt
2014-06-17 00:31
#2

Okej tack för svar ska höra med min uppfödare. Är mycket medveten om riskerna och vad det kommer att kosta ifall de värsta händer då ja varit hos veterinären :)

vallhund
2014-06-17 00:51
#3

Du har lusläst http://www.chihuahuacirkeln.com/avelspolicy/ o http://www.chihuahuacirkeln.com/innan-du-parar/ förmodar jag samt deras RAS dokument? Tiken är undersökt för patella? Utställd med bra resultat? Genomförd BPH/MH? Du har en ordentlig buffert på banken? Du har gått SKKs uppfödarutbildning?

Du har en erfaren mentor som kan bistå dig, förslagsvis din hunds uppfödare som redan är insatt i dina planer o som har hjälpt dig att hitta en lämplig hanhund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: