Annons:
Etikettaktiviteter
Läst 4931 ggr
musunge1
2014-06-14 00:50

Hundvagn

Vill bara skriva av mig lite… Jo det är så att jag fick en idé för några dagar sen. 

Eftersom det inte alltid är så lätt att få passning till min chihuahua tik(2 år) så funderade jag över att skaffa hundvagn till henne, för då skulle ju jag kunna ta med henne på lite fler ställen tänkte jag, i och med att hundvagnar går att stänga som en bur. Då borde det väl vara okej att ta in dem i vissa affärer? 

Har även tänkt att det kan vara praktiskt med en sån när man ska vara ute hela dagen och gå mycket, min lilla chihuahua har aldrig gillat att gå promenader, får va riktigt envis för att hon ska gå det hon behöver (dock gillar hon att komma ut, hon älskar när man bär på henne). Men det blir ändå så att jag får bära henne mycket, hon väger bara 3 kg men till och med det kan kännas tungt efter ett tag, brukar få ont i armen.. 😐

Tror att hon skulle uppskatta att få ligga och vila i en hundvagn när hon inte orkar gå längre, sen kan man ju använda den som förvaring också till vatten, skål, väska m.m. 

Vill gärna ha en sån vagn, det ända som skulle bli lite jobbigt är väl folks reaktioner. 

Jag bor hemma hos min mamma och hon säger tvärt nej till att jag köper en hundvagn, hon vill inte ens att jag bor kvar om jag gör det, så nu kan jag ju inte heller skaffa någon såvida inte mamma ändrar åsikt.

Vad tycker ni, hur hade ni reagerat om ni såg en hund i en hundvagn på stan? 

Mamma tycker att det skulle vara pinsamt med alla reaktioner, och så är hon även rädd för att någon ska komma fram till en och bli arg för att man har sin hund i vagn. Det verkar precis som att hon hade brutit kontakten med mig ifall jag köpt en hundvagn. Hon blev riktigt arg men det var ju för att hon är rädd, och det gör mig så ledsen. Att man ska behöva vara rädd för en sån sak.😕

Det är en anledning till att jag avskyr detta samhället, för i grund och botten så kan man inte vara sig själv, inte utan att folk dömer en.

Annons:
VildaVittra
2014-06-14 01:10
#1

Jag tillhör dom som tycker att hundar inte ska vara välkomna förutom i djuraffärer osv av respekt till alla andra som inte valt att du ska skaffa hund. 

Jag skulle istället jobba på att få hunden att tycka att promenader är kul. Gör ni några aktiviteter? Har hört flera som sagt att vavvorna är grymma på spår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Swadika
2014-06-14 08:19
#2

Jag ska köpa en hundvagn, fast tanken är att den bara ska användas på utställningar för att det är ganska jobbigt att behöva släpa på allt plus två hundar så då är det smidigt att kunna stoppa i hundarna där istället. 

Jag förstår hur du tänker, men hundar är förbjudna i de flesta affärer utav en anledning och det är för att det kan finnas folk som är allergiska, även om hunden sitter i en bur så kan folk fortfarande reagera så då är det bättre att träna henne på att kunna vara ensam eller hitta någon som kan ta hand om henne. Djuraffärer är okej. 

Angående hundvagn så finns det vagnar som inte ser ut som en barnvagn tex denna: http://www.petstrends.com/2010/03/29/pet-stroller-bengal/ och denna: https://www.hundekrone.de/innopet-buggy-5-in-1-hundewagen-fahrrad-hundebuggy-set-troller-chocolate/a-1136/ kanske är det lättare för din mamma att acceptera en som inte ser ut som en barnvagn. 

Det bästa är ju om hunden får använda sina egna ben att gå på, men du kan ju använda vagnen för att träna, plus att den kan vara smidig att ha om man ska transportera på tex buss.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
2014-06-14 16:45
#3

Du har redan fått två bra svar som jag håller med om. Vissa butiker får man ha med hund i, t.ex. djuraffär eller små affärer där ägarna har sin egna bakom disken. Jag kan ta med Chica in i bland för att miljöträna lite, då går hon på egna ben och får beröm/belöning när hon sköter sig. En vagn till en liten hund låter rätt onödigt/klumpigt, förstår de som har flera och ställer ut. En transportväska är nog bättre isåfall, men den ska ju inte användas till att smuggla in för det är inte schysst varken mot allergiska eller hunden! Men det kan ju vara bra ibland om man ska åka kommunalt eller om man inte vill ha hunden nere på golvet om det är mycket folk/djur i djuraffären, är inget att skämmas över. :)
Börja om i ensamhetsträningen, ta hjälp av böcker eller hundinstruktör om du är osäker. Träna då och då varje dag så kan du snart lämna hunden tryggt där hemma och slippa be om hjälp (vet hur det känns), ett tips är att dra ner persienner och ha radio på för att slippa stress/skall.
Ta reda på varför din hund tycker promenader är trist, har hon ont? Om inte så försök som #1 säger hitta på något, t.ex. varje promenad så stannar ni ca 4 gånger och gör lite tricks, godissök (i gräset eller i barken på ett träd) eller leker. Många hundar gillar också att hoppa upp på hinder längs vägen för att få en godbit för varje, t.ex. stenar, stockar eller betongsuggor. :)
Spår är jätteroligt, finns kurser i det och mycket annat. Chihuahuan är ju inte avlad för något speciellt arbete så det kan vara lite klurigt att hitta vad just ens egen tycker är roligt, man får prova sig fram!
Du skriver att hon äskar att bli buren, det är ju klart, mysa med sin ägare älskar de flesta hundar, men jag försöker hålla det till hemma i soffan t.ex. om hon kraffsar på mina ben ute på stan så lyfter jag sällan upp henne, vill att hon ska våga uppleva världen själv och med det så har hon blivit mycket modigare, nu vill hon inte upp utan tycker det är trist. :P
Lycka till! :)

Moag
2014-06-14 18:14
#4

Jag tror nog inte du får ta med hunden in för att den sitter i en vagn, men jag vet inte. Beror kanske på vart man bor men här skulle det inte ha varit okej. Jag håller för övrigt med om att du borde försöka få promenaderna roligare istället för att sätta hunden i en vagn :)

musunge1
2014-06-14 21:03
#5

En transportväska skulle för mig vara helt onödigt, då måste jag ju fortfarande bära hunden.

Tycker det är lite roligt hur folk kan störa sig på att man har hunden i vagn, men väska/transportbur går alldeles utmärkt. 

Blir bara lite sur när jag tänker på det., har iallafall beställt en vagn nu och folk kan glo och skratta hur mycket de vill. Mamma ändrade sig och sa att jag får själv ta konsekvenserna och hon kommer bara säga att det inte är hennes hund, vilket det inte är heller. 

Det här är mitt liv och jag får leva det som jag vill så länge jag inte stör någon annan eller gör något olagligt. Vill jag ha en hundvagn till min hund då ska jag få ha det, även om jag inte bor i New York eller LA (där det verkar vara mycket mer accepterat och vanligare med hundvagnar och andra ''konstiga'' grejer)

Moag
2014-06-14 21:36
#6

Men varför skulle någon skratta? Det är väl snarare så att människor kan tycka synd om din hund, för att den (i deras ögon) inte behandlas som en hund. En vuxen hund orkar gå själv. Många kommer då anta att du behandlar henne som en docka. 

Om nu problemet är att hon inte vill gå så tycker jag inte att lösningen är en vagn, utan att försöka göra promenaderna lite roligare.

Annons:
ChristineF
2014-06-14 21:59
#7

En bra väska är mycket bekvämare än att bära hunden på armen, tänkte mer att en stor klumpig vagn för EN liten plutt är lite onödigt, men du gör självklart som du vill. Tycker ändå du bör visa tacksamhet för de tips du fått och ta reda på varför din hund inte vill gå, det är inte normalt för en frisk och trygg hund. Önskar dig återigen lycka till!

musunge1
2014-06-14 22:08
#8

Har försökt göra promenaderna roligare med lek och godis men hon bryr sig inte, hon vill inte leka utomhus. 

Alla hundar är olika och nu råkar min hund inte gilla att gå långa promenader även om jag har försökt göra det roligare, helt utan resultat. Men jag ser till att hon går sina rundor varje dag ändå, hon har ett fåtal rundor som inte är för långa hon går varje dag. 

Men utöver det så hade det som sagt varit kul att kunna ta med henne på längre promenader och utflykter utan att behöva bära på henne, för jag tänker inte tvinga henne att gå hela tiden, dessutom blir hon trött. Det märks för hon flåsar och ser väldigt obekväm ut efter ett tag. 

Så nej, det är inte synd om henne för att hon får ta pauser från att gå, tycker snarare jag gör henne en tjänst. Och mig själv så jag slipper bära på henne varje gång vi går längre sträckor.

De som tycker att man inte behandlar sin hund som en hund bara för att man låter den åka vagn en bit, samma personer tycker det är helt okej att ha en transportbur bara för att det inte är en vagn. Är det en vagn som liknar en barnvagn, då är det ju helt fruktansvärt och djurplågeri, men är det en vanlig hundbur, ja då går det bra! -.-

VildaVittra
2014-06-14 22:15
#9

#8 Har du provat blodspår? Det kan verkligen tagga de flesta hundar.

"Det märks för hon flåsar och ser väldigt obekväm ut efter ett tag. "

Har du kollat upp hennes hälsa hos en veterinär? För det där lät inte normalt, en hund ska aldrig bli andfådd av att promenera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

musunge1
2014-06-14 22:21
#10

#9 Nej det har jag inte provat, har aldrig ens hört talas om det, kanske kan funka.

Men har faktiskt aldrig tagit upp det hos veterinären, det med flåsandet och att hon inte orkar. Får väl ringa djursjukhuset på måndag och höra med dem.

ChristineF
2014-06-14 22:35
#11

Håller med, ring och be om en undersökning.
Min tik har också svårt att busa ute, men för favoritgodisar gör hon mycket t.ex. tricks, söka efter det på gräsmatta eller i barken på ett träd och hoppa upp på grejer längs vägen som sagt ovan. Blodspår/viltspår älskar hon, även personspår och kantarellsök. Det mesta har i lärt oss på hundkurs.
Jag har inget emot varken vagn eller väska (många faktiskt är emot väska med), så länge jag vet att hunden har det bra och inte alltid sitter där i. Men det är svårt att veta om man ser någon man inte känner, fördomar är jättetråkigt, men tyvärr vanligt med våran ras pga att det faktiskt finns många som tyvärr behandlar sina små hundar som dockor. Ingen rök utan eld. :/
Tycker du ska kolla upp vovven din hos veterinär och sen försöka berika promenaderna, sedan kan du med gott samvete ha henne i vagnen (där det är ok med hund) utan att skämmas! :)

Upp till toppen
Annons: