Annons:
Etikettallmänt
Läst 1814 ggr
Saffran0Spice
2014-06-08 13:23

Chihuahua + Italienare?

Hur skulle det fungera ihop?
Jag vet att de finns de som har dessa två raser tillsammans, men jag har funderat på hur lika/olika de egentligen är?

Jag kan då nästan inget om just Chihuahuan, men jag skulle vilja ha en kompis (i framtiden) till min italienare, och de finns ju inte många raser som är ungefär lika stora och försiktiga =P

Nu har jag en ganska stor italienarpojke på 8kg/10mån, så skulle en större chihuahuapojke kunna bli ett bra sällskap?
Det jag mest oroar mig för är ''skälligheten'' hos chihuahua och valptiden tillsammans med en lite större, icke valpvan, unghund >.<

Annons:
ChristineF
2014-06-08 15:57
#1

Det tror jag skulle funka jättebra, italienare är vad jag förstått vänliga och lite försiktiga, snabba och har jaktlust? Ev. kan man behöva ha lite extra koll så inte leken blir för hetsig/snabb, särskilt när vavvan är liten valp. Men så är det ju med alla hundar, man måste ha kontroll :)
Ett råd är att vänta med valp tills unghundstiden är över och du känner dig någorlunda nöjd/färdig med honom. Valpen kommer ta efter honom, både det positiva och det negativa. Så om han går fot, är trevlig/neutral mot folk och hundar, kan vara själv hemma, är rumsren och kommer på inkallning så är det större chans att valpen tar efter! :) Chihuahua har larm/vakt i sig och kan behöva lite extra träning och en matte/husse som visar att den inte behöver ta ansvar och varna för allt och även ger fysisk och psykisk träning dagligen, då blir de inte "bjäbbiga" :) Min tik vaktar ingenting inne, inte ens o det ringer på dörren, hundar skäller eller om det är folk som bankar/bygger. Ute kan hon vara lite morrig, t.ex. på altanen, men det tycker jag inte är så farligt, hon säger bara till och sen är det bra. På promenad har vi tack vare hundkurser och skvallerträning lärt oss hur vi ska få lugna hundmöten.
Rasen är lättlärd, nyfiken, mysig, modig och lätt att ha med sig.
De ska inte ha jakt i sig, men man måste ju träna inkallning och ha koppel om det behövs ändå såklart. Vet många vavvor inklusive min egen som tränar viltspår, så det finns nog i alla hundar naturligt. :)
Var noga med val av kennel och kolla hur mycket avelshundarna väger, 2,5-3kg låter i ditt fall lagom, men om valpen skulle bli lite mindre tror jag det går bra ändå, så länge det är en kennel som avlar på friska och aktiva hundar så. :)

Saffran0Spice
2014-06-08 17:28
#2

#1 Tack för svar!
Ja italienare är ganska reserverade av sig och tyr sig gärna till 1 person, just min egen är lite reserverad mot främlingar (hund som människa) men det går ofta över ganska snabbt, större hundar kan ta längre tid då han blivit påhoppad några gånger.

Italienaren är väldigt fartfylld, och springer gärna, så det bästa som finns är ju klart att springa fort, men jaktinstinkten hos min ligger främst på små fåglar XD annars bryr han sig inte så mycket om katter och andra små lurviga djur 😉

Han är ganska försiktigt av sig, väldigt lugnt när man hälsar och busar gärna med små hundar - och han vet att han aldrig får bestämma så han försöker inte ens 😂

Rossi har lekt med två Chihuahor en gång, då gick det utmärkt med den äldre av dem, den yngre var ganska ilsk och skällde bara ut Rossi så han höll sig undan den vavvan.

Sedan går vi regelbundet på BHK, just nu går vi en kurs i allmänlydnad så jag hoppas att vi lyckas någorlunda med våra mål ^^

Skulle det bli en liten vavva så blir det inte än på några år, så just nu ligger vi mest i ''planering och läsa på - zonen''.

ChristineF
2014-06-09 18:12
#3

Hehe okej, låter som en bra plan och kommer nog passa fint med en vavva i framtiden! :) Min Chica tror nog hon är en vinthund bland, så fort hon är lös på stora ytor så springer hon runt runt i glädje och snabb som en hare!

Saffran0Spice
2014-06-09 18:27
#4

#3 hehe låter bra det ^^

Upp till toppen
Annons: