Annons:
Etikettchihuahua
Läst 6105 ggr
gottaknowsome
6/8/14, 2:40 AM

Panik!!! Kram i luftrören?!

Har märkt att min lille valp är en "grymtare", vilket jag förstått är pga. luftrören. Har träffat några andra vavvor med samma sak och har därför inte haft någon större oro kring det då han verkar totalt opåverkad av det och inte grymtar speciellt mycket. Men nyss var jag med om något jag fick panik över! Lillen kunde helt plötsligt inte andas och han fick verkligen KÄMPA för att få luft. Det var över rätt snabbt (15 sek) men fy fan vad rädd jag blev!!! Har läst om att trubbnosiga hundar brukar kunna få kramp i luftrören, kan det varit det? Är det farligt?! Får sådan sjuk panik för min förra hundvalp dog när hon var 12 veckor pga. sjukdom (ingen vavva) i februari. Vill INTE uppleva den sorgen och ångesten igen. Vill att killen ska växa upp och bli gammal och grå! Fick ju hem lillkillen i tisdags… :( Ska självfallet ringa uppfödaren imorgon, men tar gärna emot svar från er! /orolig

Annons:
VildaVittra
6/8/14, 3:00 AM
#1

Det är veterinären man ringer när hunden har påverkad andning, inte uppfödaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

gottaknowsome
6/8/14, 3:16 AM
#2

#1 Du tror inte att jag vet det? Dock finns det ingen anledning att ringa jourveterinär för att fråga om något som troligen inte är akut eftersom att han sussar sött. Kommer självfallet att ringa veterinären med, jag är inte fullkomligt efterbliven, ville bara förtydliga att även uppfödaren kommer att kontaktas för råd. Finns ingen anledning till att sitta och ge otrevliga svar till en otrolig hundägare. Hunden sover och mår finfint, är bara JAG som behöver lugna mig och få höra från andra om de har någon erfarenhet eftersom att jag blev uppskakad. Har du inget mer att tillföra än att försöka få det att framstå som att jag är dum i huvudet och vara otrevlig kan du gott lämna tråden.

VildaVittra
6/8/14, 3:28 AM
#3

#2 Nu var det ju faktiskt du som var otrevlig, inte jag. Du fick ett konkret svar på detta:

"Ska självfallet ringa uppfödaren imorgon, men tar gärna emot svar från er!"

Det är många som ser uppfödarna som gudar och det är flertalet uppfödare som kallar sina missbildade hundar för sunda. Du skrev inte ett ord om något annat.

Jag behandlade inte dig som "efterbliven", men du förväntade dig däremot att jag ska kunna läsa dina tankar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
6/8/14, 5:18 AM
#4

Det var inte så kallade bakåtvända nysningar då? Vår hund (amstaff) får det då och då, och första gången höll han på att skrämma ihjäl oss. Vi trodde att han hade något allvarligt anfall eller höll på att kvävas eller något liknande. Tyst

https://www.youtube.com/watch?v=1UyBrb0Hhpk

https://www.youtube.com/watch?v=P1rbSj2y6RU

https://www.youtube.com/watch?v=bbjv0YIm9LQ

Precis som de gör i de två sista klippen gör jag också, det vill säga håller för nosen. Oftast håller jag för tills han går över till att andas med munnen, sedan är nysningarna stillade. Jag skyndar mig alltid att stoppa det så fort som möjligt, då det märks tydligt att han tycker att det är otäckt/obehagligt. Det är dock helt ofarligt. 🙂 Och hundar kan leva om och bete sig olika när de får det. Vissa är nästan ljudlösa, medan andra, som vår hund, låter fruktansvärt högt.

Om det inte är bakåtvända nysningar bör du såklart söka veterinärhjälp, men det vet du nog. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

AnnaKarin
6/8/14, 9:48 AM
#5

Jag har haft en Chihuahua som fick kramp i luftrören, ibland blev han alldeles blå om tungan. Det blev bra när han fick kortison. Det brukar hjälpa om man lyfter upp nosen så att halsen sträcks ut och sen kan man stryka över struphuvudet med handen några gånger.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
6/8/14, 10:10 AM
#6

Det kallas snorkningar, kvarkningar eller inåtvända nysningar. Om hunden alltid haft och får det med jämna mellanrum så är det tyvärr sådant som de får leva med och är trots allt ofarligt. Man kan hålla ner nosen mot bröstet eller stryka lätt med handen på halsen.
MEN om det kommer plötsligt eller börjar hända oftare så bör man kontakta veterinär. Det är rätt vanligt att saker fastnar, t.ex. grässtrå och detta måste bort. Det kan också vara andra problem med gommen/luftvägarna, att det är förslappat ungefär (minns ej exakt). Två mycket smittsamma sjukdomar som kan ge dessa symtom är noskvalster och kennelhosta (de kan få det trots vaccin). Så om man är osäker så är veterinären ett säkert kort, men ring först och undvik träffa andra hundar tills ni är säkra på vad det är.
Hoppas och tror på vanliga snorkningar och att det inte händer allt för ofta! :)

Annons:
gottaknowsome
6/8/14, 3:39 PM
#7

Pratade med uppfödaren och hon hade inte sett honom få så innan (vilket jag förstod, annars skulle hon ju sagt det). Han fick så igen när han drack vatten vid lunchtid. Öppnade försiktigt munnen på honom genom att sätta fingret mot kindtänderna (han öppnar alltid munnen då) och då slutade det. Ringde veterinären när de öppnat och hon sa att det var helt lugnt så länge han inte är allmänpåverkad. Han har nyst lite och hostat några gånger senaste dagarna också (har bara haft honom 5 dagar) och hon sa att det kan bero på pollen eller någon förkylning som kan göra det värre, så jag får se. Så jag skulle ta upp det vid vaccinationen om det fortsätter och kunde slappna av så länge han inte verkade hängig eller fick feber sa hon :) Han är i alla fall superpigg och leker! :) Men fy satan vilken panik jag fick i natt. Är verkligen superkänslig efter förra hunden märker jag. Huga.

gottaknowsome
6/8/14, 3:47 PM
#8

Ska även tillägga att jag inte låtit honom hälsa på någon hund alls än, de enda han varit med är uppfödarens hundar. Detta just pga. att han inte hunnit få andra vaccinationen än :) Ingen av uppfödarens hundar eller andra valparna har hostat eller visat några symtom heller, så därför tror inte jag eller veterinären att det är kennelhosta. Men även om det är det så gäller ju samma sak med allmäntillstånd och feber. Kommer i alla fall inte låta honom hälsa på hundar närmaste veckorna, rekommenderad "karantän" var 4 veckor vid misstanke så :)

ChristineF
6/8/14, 4:00 PM
#9

Okej skönt, då hoppas vi veterinären har rätt! :) Uppdatera gärna hur det går här, och tveka inte att ringa igen om det skulle öka.

Guybrush
6/9/14, 9:16 AM
#10

En uppfödare tipsade mig om att hålla för noshålen tills snorkningarna slutar så att hunden sväljer, det brukar hjälpa iaf på min vavva kille :)

Caesars_matte
6/17/14, 10:38 AM
#11

Ibland snorkar Caesar också, fick tipset av uppfödaren att hålla ner nosen då, och det brukar gå över rätt fort. Det kommer gärna när han lagt struphuvudet mot något, tex en arm, knä osv och blivit tilltäppt. Ibland dricker han vatten för fort och då blir det också sådär. Hoppas det repar sig med din hund!

gottaknowsome
6/17/14, 4:00 PM
#12

Vi ska till veterinären imorgon och kolla så att det inte är kennelhosta som spökar som måste behandlas innan han vaccineras (de vaccinerar inte om han är sjuk nämligen). Vi får se! Men hans allmäntillstånd är fortfarande bra. Pigg och busig :)

gottaknowsome
6/18/14, 9:36 PM
#13

Sådärja! Veterinären undersökte honom och tog blodprover. Finns ingenting som tyder på att han är sjuk och om det vore pollen hade det lagt sig vid det här laget. Tyvärr verkar det som om gommen är för lång. Veterinären sa i alla fall att han troligen kommer att växa "i kapp" den och de slutar helt eller minskar, annars är det operation som gäller för att lätta lite då de kommer så pass ofta (0-3 gånger per dag). Vi får hoppas på det första! :)

Men han är jättepigg och glad! Vi fick bara lugnande ord och veterinären gav honom massa beröm för att han var så lugn och snäll hela tiden trots den ändå rätt så "grymma" behandlingen med nålar och temp :)

Annons:
ChristineF
6/18/14, 10:49 PM
#14

#13 Vad skönt, då får vi hoppas att det minskar och att han lär sig hantera det tills dess! :) Man kan väl försöka undvika det lite genom att kanske inte hetsa upp honom för mycket=leka/hälsa lugnt, undvika vatten på huvudet vid dusch/bad och kanske ha sele som inte trycker på halsen.

Upp till toppen
Annons: