Annons:
Etikettbli-med-valp
Läst 2734 ggr
[SarahOhrn]
6/3/14, 11:18 AM

Vad behövs?

I slutet av veckan flyttar antagligen vår första lilla chihuahua hem till oss! Som jag längtat i flera år, äntligen har jag träffat en person som vill ha en chihuahua (det ville INTE mitt ex) och nu är vi sambos och har fått ihop pengar till en. Lycka!! Och när barnen kommer hem till veckan får dom sig en surprise, dom visste vi skulle köpa hund men inte när. Fick bilen såld snabbare än väntat! :D Inköpspriset är ju ändå en stor direktkostnad. 

Vi får ju se, då det är en bra bit bort kan vi inte åka och titta och sen hämta, hon är leveransklar på torsdag kväll så då ska vi åka ner och titta och klaffar allt, även hämta hem henne! :) Hon är så otroligt fin. Vi har velat ha en tik och korthårig (älskar långhåriga men känner att tiden inet finns för pälsvård också) med stamtavla och ja inte känt att betala 15 000-17 000 då jag hellre har lite pengar kvar på sparkontot för oförutsedda avgifter än lägger det när det finns otroigt fina med stamtavla för 10 000-12 000 också! :) 

Men nu är frågan - vad sjutton behöver vi köpa hem?! Eftersom vi hämtar henne på kvällen måste vi köpa hem sakerna innan och förbereda. Matskål och vattenskål såklart. Ska köpa ett halsband och en sele + koppel, men hur ska jag veta vilken storlek?! En bädd och mat då. Vad mer kan vi behöva köpa?! 

Och vilken mat ska vi satsa på? Hon får ju med lite mat hon är van vid så vi kan introducera den nya maten sakta. Funderar på BARF såna frysta bollar man kan köpa alt. något torrfoder typ Orijen. Tankar?

Annons:
[SarahOhrn]
6/3/14, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är hon <3

thea_thea
6/3/14, 11:24 AM
#2

Du får väl med koppel o halsband från uppfödaren? Sele kanske kan vara bra att vänta med tills du kan testa på henne. Så sent som igår skulle jag komma över min chihuahuarädsla och då smet hunden från selen, alldeles för stor sele så det kan man tänka på. Lycka till med henne!

[SarahOhrn]
6/3/14, 11:28 AM
#3

#2 Jag vet faktiskt inte om halsband och koppel kommer med. Ska kolla upp det! :) Avvaktar med sele då. 

Tack

Calibe
6/3/14, 6:37 PM
#4

Jag fick med halsband och koppel från uppfödaren. Fick även med foder för ca 3 veckor, några tuggpinnar och en tuggleksak. Det jag hade köpt innan var hundbädd, mat/vattenskålar, ett par leksaker, bajspåsar och hundgodis. Sele köpte jag inte förrän ett par veckor sedan (svårt att hitta selar till chivalpar), då jag inte behövt en tidigare, men nu behöver jag en för att reglera tempot tydligare då han har opererats och måste gå sakta.

Annars kan man vänta med att köpa det mesta. Klorna är ju oftast nyklippta när man får hem valpen så klosax kan man vänta ngn vecka med. Allt eftersom märker du också vilka leksaker din valp gillar, så slipper man köpa en hel hop med leksaker valpen inte ens gillar :)

sophiemadeleine
6/3/14, 10:55 PM
#5

#1 åh, vad söt hon är! :) tror de viktigaste sakerna är nämnda, övriga småsaker hinner du med senare. Sommaren är ju här också, så ev. värmetröjor och täcken kan ju vänta tills hösten! Tänkte också bara inflika att långhåren (iaf i mitt fall) inte kräver någon speciell pälsvård, badar honom nån gång ibland och borstar mest för att "fluffa till" pälsen efteråt - inget som ens verkar behövas då pälsen inte tovar sig :) men det var en otroligt söt korthårstjej du hittat! :) Stort lycka till :)! Uppdatera oss gärna om hur det går, alltid lika spännande! Men det kommer säkert bli toppen! Sen att vara lugn, trygg, tydlig och konsekvent kommer man långt på:):)

Medarbetare på Chihuahua

[SarahOhrn]
6/3/14, 11:02 PM
#6

#5 Ja, det är kanske sant. Älskar långhår också men men nu fick de bli en korthårig denna gång :D Kanske en långhår sen nån gång. 

Ska jag absolut göra! :) Jag är verkligen för att inte behandla chihuahuor som bebisar för dom är små. Har haft större hund tidigare och kommer köra på samma bana med denna :)

Annons:
sophiemadeleine
6/3/14, 11:56 PM
#7

#6 ohh låter bra! helt rätt, så trist när folk låter bli att fostra och sätta gränser, oavsett ras egentligen. men det blir nog toppen med eran lilla tjej! mysig start på sommaren :)!

Medarbetare på Chihuahua

gottaknowsome
6/4/14, 9:15 AM
#8

Nu har du redan fått bra svar, men jag tänkte berätta vad vi köpte innan vi fick hem vår lilla chihuahuavalp igår så du kanske får någon idé: Leksaker, i massor! Hahaha. Tror han har lite för mycket nästan. Första hjälpen-kit! Små godisar till träning Tuggben Hundbädd Fingertandborste + tandkräm Klotång Borste Bajspåsar Shampoo och balsam för valpar Matskålar Vi köpte även eget halsband och koppel, även om ett medföljde. Vi ville så gärna välja själva, haha. Sele ska vi vänta med eftersom han är så liten och inte kan ha ens de minsta storlekarna än. Mat fick vi med för några veckor :) Även om er fina lilla tjej är korthårig kan det ändå vara bra att vänja henne vi borsten då hon kan komma att behöva borstas senare när hon fäller :) Ha det i åtanke bara! Och glöm inte tandborsten (prata med personalen på djuraffären så kan de garanterat visa vilken som passar en liten vavva), vavvorna får lätt tandsten så lika bra att vänja tidigt där med. :) Lycka till nu! Är ju alldeles underbart med valp! :D

[SarahOhrn]
6/4/14, 12:37 PM
#9

#8 Åh tack för en bra lista! :)

Vad innehåller första hjälpen-kitet? 

Bör man bada en korthårig hund/valp med shampoo och balsam också nån som vet? 

Ska absolut införskaffa tandborste, inte ens tänkt på det! :) 

Och du har nog rätt med selen kanske inte ens passar än, så får avvakta. Men vill också ha ett eget halsband och välja sjläv men skadar ju inte att ha två :) 

Någon som har koll på flytvästar? Hur sjutton gör man med det om dom inte ens kan ha dom minsta selarna kan dom väl inte ha dom minsta flytvästarna heller. Vi som har båt och kommer åka en del i sommar…

Lejonhjarta
6/7/14, 7:50 AM
#10

Vår var så liten att vi fick köpa en sele för marsvin för att ha något i början. ;-)

Bor du i närheten av IKEA så är deras billiga fleecefiltar KRÅKRIS, 9:- st, ett "måste" att ha. Gärna ett helt gäng så man kan byta ofta och lägga över möbler etc… Likadant deras möss, GOSIG MUS, för 9 kr är kanon att leka med.

Men de ni behöver nu innan är ju en transportbur/väska, halsband/koppel, bajspåsar, mat (Mush barfbollar är toppen) mat/vatten-skålar och liggplats. Igloo är mkt populärt att ligga tryggt och ombonat i.

Resten behövs ju inte innan utan kan köpas efter hand även om det är roligt att shoppa till nya familjemedlemmen… :-)

Upp till toppen
Annons: