Annons:
Etikettfoder
Läst 2403 ggr
gottaknowsome
2014-05-21 14:13

Valpfoder eller färskfoder direkt?

Jag har börjat fundera lite kring fodret till vår kommande valp och har blivit lite kluven. Jag hade först tänkt att köra med färskfoder direkt (Vog och hundemat) men börjar fundera på om jag skulle kolla upp något spannmålsfritt (torr-) valpfoder och ge första tiden ändå. Han äter valpfoder hos uppfödaren, men det innehåller spannmål så har planer på att successivt byta ut det första tiden hur som helst. Vad tycker ni? Ska jag köra på färskfoder direkt eller ska jag köpa valpfoder? Vet att Vog har valpfoder med, kanske jag skulle köpa mig det helt enkelt? Känner mig så kluven, vill ju ge den lille så bra jag kan (är dock helt okunnig för att kunna BARF:a, så färskfoder känns bra). Hur har ni andra gjort?

Annons:
AnnaKarin
2014-05-21 21:15
#1

Vom og Hundemat har valpfoder. Har fungerat alldeles utmärkt på våra två senaste kullar. Har Du ändå tänkt att ge VoH så kan du ge det från början. Uppfödaren skickar väl med torrfoder antar jag så då kan du ge både och en tid i början om du vill.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lejonhjarta
2014-05-22 07:35
#2

Mush har valpfoder och övergångsfoder som är barf så ,man slipper tänka på att få ihop allt rätt. Lagom frysta bullar som man bara tar fram och tinar. Mkt praktiskt! Jag bytte över så fort ja fick höra talas om detta och det tycker kräsna om. Dom flesta andra har sitt i frysta korvar och man måste då ta upp en hel korv å ha i kylen. Dessa bollar tar ja bara upp det som kommer att gå åt vid nästa måltid.

Cam88
2014-05-22 09:28
#3

När jag skaffa Molly så fick vi med torrfoder från RC men vi var inte nöjd, men efter att vi gått över till Mush ( samma som Lejonhjärta använder)  så är vi super nöjda, avföringen mycket bättre och hon har fått en mjuk och glansig päls :)

Så jag rekommenderar absolut att börja med färskfoder.

Medarbetare på Chihuahua

AnnaKarin
2014-05-22 14:04
#4

Vill man använda VoH och tycker det är krångligt med korvarna så finns det burgare också. Korvarna går jättebra att dela med en vass kniv när de är frysta så kan man ta upp en del åt gången - praktiskt om man har bara en hund.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ChristineF
2014-05-22 16:18
#5

Kör färskfoder direkt, vom og hundemat valpfoder finns i 100g burgare så det är smidigt att ge. En burgare går åt på två dagar för min tik, sparar då andra halvan i en rund burk i kylen och lägger i en ny när den är slut. :)
Färskfoder är mer lättsmält än spannmålsfritt torrfoder, så det är mildare för valpmagen att ge. Men ge torrfodret den är van vid några dagar-någon vecka och börja sen blanda för att sedan gå över helt till VoH :)

Upp till toppen
Annons: