Annons:
Etikettlek-träning
Läst 3701 ggr
iMAKiTTYCAT
2014-05-19 13:25

Lära äldre hund att gå i koppel

Hej, jag ska förmodligen få hem en 5 månaders gammal chihuahua hane i veckan och det blir min första egna hund. Vi ska åka och kolla på honom idag så jag vet inte så jättemycket om honom än, mer än att anledningen till varför han har hunnit bli så gammal är för att det har varit svårt att sälja alla valpar. (Kan tillägga att de är godkända av SKK och allt, så det handlar inte om någon "oseriös" uppfödare).

Uppfödaren sa i alla fall i telefon att han inte var så van att gå i koppel då dom har fått leka på trädgården fram tills nu, har ni något tips på bästa sätt att lära en lite "äldre" hund att gå i koppel? Eller är det ingen skillnad, än om det hade varit en 12 veckors valp?

Ps. Håll god ton, tack! Som sagt är det min första hund och vill ha lite tips så att jag inte gör helt fel till en början 🤪
Alla har vi varit nybörjare någon gång!

Annons:
[Tuulikki]
2014-05-19 13:29
#1

Jag lärde nyss min pojkväns 2,5 år gamla bordercolliemix att gå i koppel på 2 veckor så det ska nog gå finfint :) Bara var konsekvent med att hunden inte får dra!

Fialialej
2014-05-19 13:35
#2

Samma här. Fick hem en 2 år gammal hund och hon var helt värdelös på att gå i koppel.

Så fort hunden drar: Stanna och VÄNTA tills hunden går bakom dig. I början kan du få visa med godis eller så vart hunden ska ta vägen. Gå igen så snart hunden är på rätt plats. Upprepa KONSEKVENT.

Det funkade bra för oss. :)

"På natten är alla katter svarta"

iMAKiTTYCAT
2014-05-19 13:47
#3

Okej, tack så mycket för mycket bra tips! 😃

Em_
2014-05-19 14:05
#4

#1 och 2: Det är STOR skillnad på en tvååring som mognat och varit med om en del och en unghund som knappt varit utanför trädgården :)

Har varit med om ungefär samma sak, dock med en annan sällskapsras. För mig var det svårt. När hunden nästan bara har lekt i trädgården har den inte fått någon miljöträning, ett stort minus insåg jag i efterhand. Valpar som koppeltränats sedan de var små brukar ju bli sämre i en period när hormonerna svallar. Att lära känna, sätta rätt gränser och ställa lagom krav på en tonåring är inte det lättaste när man är nybörjare. Det går om man är beredd att lägga ner tiden och tålamodet som krävs, men var beredd på att det kan bli bakslag ändå :)

Ska försöka skriva mina bästa tips lite kort. Tipsen utgår från mig och min hund, så alla kanske inte funkar för dig.

1. Ha sele, inte halsband. Selen fördelar trycket jämnare när hunden drar/kastar sig och man undviker att den stressar upp sig på grund av syrebrist och kvävningskänslor.
2. Skilj på miljöträning och koppelträning. Sitt still när du tränar nya miljöer och träna att gå fint på lugna ställen där hunden känner sig trygg.
3. Får du problem med att möta bilar, hundar, cyklar, osv. så testa skvallerträning.
4. Gå en valpkurs! Du får tips från ett proffs. Även att bara få bekräftat att man gör rätt är värt mycket om man är osäker.
5. Träna andra saker utan koppel. Spelar ingen roll vad, bara du har roligt med hunden.


iMAKiTTYCAT
2014-05-20 10:07
#5

 Jag tror inte jag får gå på valpkurs tillsammans med denna eftersom han redan är 5 månader, sökte på valpkurser igår och de var åldersgräns upp till 5 månader 😕

Em_
2014-05-20 11:02
#6

Jag snackade in mig på en valpkurs trots att hunden var lite för gammal. Annars kan du ju ringa/mejla och säga som det är och fråga vilken kurs de rekommenderar. Ibland finns det t.ex. unghundskurser eller grundkurser för vuxna hundar.


Annons:
iMAKiTTYCAT
2014-05-21 08:03
#7

Okej tack för hjälpen! 😃

Lejonhjarta
2014-05-22 07:44
#8

Ja anmäl dig till en valp/slyngelkurs så fort du bestämt dig att ni skall ha honom! Vi gick valpkurs sent då d inte fanns så mkt att välja på över vintern. Om man förklarar situationen så kan dom se mellan fingrarna ch det är ju inte en rottis eller sån stor utan en liten vavva… Mkt lättare att gå kurs så dom kan ge tips utifrån din hund och dess sätt då du inte heller har vana inne att ha hund. Lätt att d blir fel om du får massa råd här som kanske inte hjälper. Har haft 5 hundar innan och även haft hunddagis men alla har varit stora och framåt hundar och vår vavva pytteliten och inte så framåt så jag kände att jag behövde tips på just hennes grejer för å lösa dom bekymmer som va…

iMAKiTTYCAT
2014-05-22 16:01
#9

Kan uppdatera med att vi fick hem honom igår. Han är väldigt blyg och osäker, dock är han lite modigare nu. En sak jag undrar över är att han ofta springer iväg om man går fram till honom, alltså om man sätter sig på golvet så kommer han fram och lägger sig i knät ett tag. Han är både busig och mysig i tex soffan och när man lyfter honom, men ända problemet vi har med honom är just det att man inte får tag på honom om man inte sätter sig på golvet och väntar ut honom. Kommer det lösa sig sen när han blir mer säker?

ChristineF
2014-05-22 16:25
#10

#9 Hundar kan uppleva det hotfullt om man böjer sig över eller går rakt emot dem och vissa hundar är trötta på att bli fångade och upplyfta. Träna inkallning med gott godis och rolig leksak, ni kan börja med att sitta ner och sedan stå. Kalla in, ge godis eller lek, klappa lite och ge sedan ett frikommando som betyder att han får springa vidare (t.ex. då går vi, spring och lek, slut). Ibland kan man bara kalla in, säga sitt, koppla, ta bort kopplet och sedan ge frikommando så att friheten blir belöningen! På det viset kan man få en hund som vill komma och ibland blir de koppel/lyfta upp=mindre kul, men oftast inte :)
Han kommer ju också få förtroende för er och känna trygghet efter ett tag.

BeccaTilda
2014-05-27 09:44
#11

Bra tråd! Jag har en chihuahua på 5 månader som inte vill gå i koppel.. Så fort hon får på sig det börjar hon snurra och hoppa eller så bara lägger hon sig ner.. Någon som har några tips på hur man kan få henne att gå i kopplet? :)

[Tuulikki]
2014-05-27 14:38
#12

#11 Gör kopplet och koppelpromenader till något roligt! Belöna när du tar på halsband/sele och belöna när du kopplar henne. Uppmuntra helt enkelt🙂

BeccaTilda
2014-05-27 15:09
#13

#12 Det gör jag redan! Massor beröm och sånt hon brukar gilla, men hon bara ignorerar.. Vet inte vad jag ska ta mig till :/

Annons:
ChristineF
2014-05-27 15:23
#14

Ha på halsband inne när du är med så hon vänjer sig med det. Ta på koppel och låt det släpa lite. Gå ut på gräsmattan så. Lyft upp kopplet en stund. Sedan på promenad så är mitt bästa tips att ta på sele (skonsamt för nacken på en vild valp) och bara gå ;) Stå inte och titta på henne för då kommer hon undra vad som är farligt. Första meter kan man behöva dra lite (åsna typ ;)) men så fort hon släpper efter och går, beröm och belöning! :) Ignorera hoppa och snurr, håll kopplet rätt kort. Det släpper, jag lovar. Belöna där du vill ha henne, dvs vid vänster fot. Då kommer hon återvända dit för att få gottis=går fot.

iMAKiTTYCAT
2014-05-29 10:19
#15

Min går faktiskt superbra i koppel nu!

BeccaTilda: Första dagarna hade jag selen på honom dygnet runt för att han skulle vänja sig, han har fått godis några gånger när han har stoppat in huvudet i selen så att han upplever det som något kul. Sen satt jag mest på gräsmattan i början så han fick lära sig att kopplet tar slut om man springer för långt. Jag kallade  in på honom precis innan kopplet skulle rycka till och om han då inte lydde så fick han skylla sig själv att det röck.

Nu har vi gått promenader på vägen och så fort han gick fot eller något bakom så fick han godis. Inga problem, jag oroade mig nog lite för mycket :)

Men BeccaTilda, försök att börja om från ruta ett och vänj din vovve vid selen 😃 I början kunde jag uppleva min som i lite panik när kopplet tog emot, han försökte även klia av sig selen och då fick jag ingen kontakt. Jag tror det är viktigt att hunden vet vem som bestämmer, för då söker dom alltid kontakt. Dock så klart beröm när hunden är duktig, men t.ex. att stanna kvar på sin plats när man har fått order om att sitta still är jag jättehård med. Tror även att det är viktigt att selen aldrig upplevs som obehagligt utan att man kallar in på dem innan kopplet hinner rycka till. Testa det jag skrev i början av den här kommentaren, att sitta på gräsmattan eller inomhus för att vänja vid sele/koppel :)

Upp till toppen
Annons: