Annons:
Etikettfoder
Läst 3309 ggr
Cam88
2014-05-16 13:47

Överviktig!

Min älskade Molly har blivit överviktig, var hos vet idag och skulle klippa klorna och hon konstaterade att hon har blivit rundare, känns inte bra alls :( fick ett torr foder speciellt för diet och hoppas verkligen att de funkar :) någon mer som gått igenom detta?

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
ChristineF
2014-05-16 19:11
#1

Gillar inte dietfoder, bättre att fortsätta med det hennes kropp funkar bra på, se till att inte ge matrester/fika bara nyttigt träningsgodis och öka motionen! Om det inte fungerar kanske man kan ge det en chans, men då bra sorter utan spannmål och onödigheter.
Så gjorde jag med Chica när hon blev lite rund förra året, hon var tillbaks i ideavikt på ett par månader :) Jag ger henne Vom og hundemat valp sedan länge, vilket jag blev rekommenderad för kastrerade hundar (vilket hon är) som lätt går upp i vikt. Det är mycket protein som mättar och lite mindre fett, utan konstigheter. :) Just nu håller hon sig bra med den mängden hon får, om hon skulle få mer hull någon gång så kommer jag åter öka motion och kanske minska och blanda ut fodret med något mättande men fettsnålt så hon inte går hungrig. :)

AnnaKarin
2014-05-16 22:05
#2

Instämmer med #1 helt och fullt.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Cam88
2014-05-17 15:28
#3

Tack snälla ni :) hon vill inte äta diet fodret! Jag ger MUSH i vanlig fall så jag minskar det och ger henne nyttigt tugg :) det blir ingen mer extra delikatess! hur lång tid kan de ta ungefär? Hon väger 3,3 idag och vet sa att hon borde väga 2,6-2,8!

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-05-17 17:48
#4

MUSH är tusen gånger bättre att ge, fortsätt med det och håll koll på godisfronten! :) Hur lång tid det tar är individuellt, beror ju lite på varför hon gick upp? Om det var mindre fysisk träning/motion, mer godsaker eller bara ålder/mognad. Försök öka motion, men jag vet ju inte hur långt ni går en normal dag eller vad mer ni tränar? :)
Försök gå på känsla mer än vikt så du inte blint siktar på en siffra, kanske känns renbenen och midjan alldeles lagom vid 2,9kg!

Cam88
2014-05-17 22:33
#5

Det har blivit för mycket godis, och lite extra som skinka… Men vi följer ditt råd och ökar med motion och skippar alla dessa onödiga godsaker, nu får hon bara nyttigt tugg :) tack för fint tips!

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-05-18 14:53
#6

#5 Lätt hänt med dessa charmtroll ;) Men då borde det ju vara rätt enkelt att lösa. Så lite så, lycka till och uppdatera gärna! :)

Annons:
Cam88
2014-05-26 11:18
#7

Idag har det gått ca 9 dagar sen vi minskade Molly's matintag och skippa allt det goda..

Hon vägde 3,3 då idag väger hon 3,1 :)

Det går neråt :)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-05-26 12:42
#8

#7 Vad skönt att höra!! :)
Har ni bytt ut det goda mot något nyttigare godis än? Alltid kul med nya tips då vi tränar mycket och det går åt belöningsgodis, men försöker hålla hennes vikt lagom. :)

Cam88
2014-05-26 13:52
#9

Känns jätte bra :)

Hon får veg tugg som vi köpt hos vet :) 

har inte hittat något godis än som kan vara bra att ge…hade Orijen innan men osäker på om det är bra godis att ge..

#8 Vad ger du som belöningsgodis?

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-05-26 14:50
#10

Okej :) Så naturligt som möjligt och inte för fett är väl bra :) T.ex. torkade oxöon, oxsena och lammöron (grisöron är lite fetare) som tugg. Och torkat rent kött som godis, tror orijen är bra, men har inte provat. Jag ger planet pet, t.ex. frystorkad kycklingfilé. Men jag funderar på om man skulle föröka torka lite själv så blir det billigare och då vet man vart köttet kommer ifrån. Hemma används lite rått kött ibland om vi tränar, men lite svårt att ha med sig :P

Cam88
2014-05-26 16:58
#11

ska prova något av detta :) Får även ta o läsa på orijen godiset, har en oöppnad påse hemma, synd om de inte skulle kunna användas! Finns kanske även eget godis man kan göra som är bra…

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-05-26 19:00
#12

Googlade lite snabbt och läste att orijens godis är 100% kött så det borde du absolut kunna använda! :) Men ge några först och se så magen inte blir orolig, man vet aldrig.

Cam88
2014-05-27 09:59
#13

Åh okej tack 😊 då ska jag prova mig fram :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Cam88
2014-05-27 12:14
#14

Köpte ett tugg på arken, hitta det i frysdisken, vom og hundemad's frysta ben :) Molly blev så lycklig och ville knappt släppa sitt ben :)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: