Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 2811 ggr
Caesars_matte
5/2/14, 12:19 PM

Mjäll, gå lös och annat

Hade glömt bort mitt lösenord hit så jag har varit ofrivilligt utloggad ganska länge :)

Hur som helst. Caesar har nu avslutat sin vardagslydnadskurs, vi fortsätter jobba på att gå fint i koppel och inte dra, sitt-stanna, ligg-stanna osv. Vi fick prova på spår och det var han jätteduktig på! 

Däremot undrar jag hur jag ska våga låta honom gå lös utan koppel! Han är jättebusig, tonåring som han är, och kan han rymma ur vår trädgård (som är väldigt liten) så gör han det. 

Sen sist har han också blivit av med sina kulor, det gick jättebra efter operationen med allt.

Däremot har jag en fundering-han ser ut att ha mjäll. Pga att min man är allergisk så duschar vi honom en gång per vecka, använder Espree shampoo. Vad kan man göra åt mjäll på hund? Eller är det något annat? Han kliar sig ibland ganska mycket, men inte hela tiden så där som man ser gatuhundar med loppor göra. Det verkar klia mest på halsen, men han har inga sår eller så. Tips någon?

Annons:
ChristineF
5/3/14, 6:08 PM
#1

Hej! :)
Skönt att det går bra med träning och att kastreringen gick bra!
Träna inkallning med långlina eller där det är inhägnat i början, när det känns säkert så hitta en lämplig stor yta t.ex. äng eller fotbollsplan och träna där. Ha jättegott godis och favoritleksaken. Belöna all kontakt han tar. Om ni är två kan ni turas om att kalla in och göra det svårt om en t.ex. leker/matar honom och den andra kallar in så ska han komma ändå. Man kan också lägga ut frestelser av olika slag som han ska motstå och istället komma till dig. :)
När det gäller hans hud så skulle jag absolut kolla upp det hos veterinär, det kan ju vara att han bara är torr och behöver något tillskott (t.ex. laxolja) eller att han inte tål fodret, men det kan också vara något annat som t.ex. mjällkvalster.
Om ni duschar honom ofta så se till att ha återfuktande schampo och balsam. Jag gillar K9 aloe vera, har schampo, balsam och balsamspray :)

Caesars_matte
5/6/14, 1:22 PM
#2

Hej och tack för jättebra svar!

Jag har gett honom lite linfröolja då och då, men han blir ruskigt lös i magen av det 🤮 Kanske finns nåt annat?

Men jag ska ringa veterinär, absolut. Fodret har vi inte bytt, det är samma sort som från början; Royal Canini mini junior.

Just nu är han verkligen tonåring, han har till och med glömt att han kan sitta :) Men vi tränar och tränar, och ger oss inte. Vi har tex äntligen fått ordning på kloklippningen, jag gav upp att försöka göra det själv, han blev som en hal pirayatvål till slut. Så nu håller maken honom i ett bestämt masserande grepp tills han kapitulerar, sen klipper jag och berömmer som attan under tiden. Så det går framåt :D

Ska testa med lång lina på hunddagisets bollplan (när de inte är där!)

Tack igen!

ChristineF
5/6/14, 9:03 PM
#3

Jo linfröolja är laxerande har jag för mig och hundar ska ju helst ha animaliskt fett till skillnad från oss så laxolja är bra, jag ger av märket Grizzly :)
Tyvärr har jag hört rätt många som haft problem med Royal canin både mage, hud, päls och rinniga ögon :/ När de bytt har det blivit bättre. Om man tittar på innehållsförteckningen och tänker på vad vargar äter så kan man förstå, t.ex. majs kan ju inte ens hundar smälta utan passerar rakt genom. Kika på spannmålsfria alternativ, t.ex. acana har bra torrfoder. :) Men bäst är färskfoder, Vom og hundemat och Mush är de bästa på marknaden. VOH finns i burgare, det ger jag själv och är jättesmidigt. En halv burgare om dagen (uppdelat på två mål med lite laxolja) och den andra förvaras i en rund ikeaburk i kylen tills nästa dag, sen lägger jag en ny i burken tills nästa dag. Mush är i köttbullsform, även det smidigt till småhundar! Min tik hade magkatarr och åt dåligt innan, nu sedan ett år äter hon upp allt varje dag och har inte spytt på jättelänge, gladare är hon när hon inte mår illa, fäller mindre och tänderna håller sig finare :)
Skönt att det går framåt, ja tonårshundar är en utmaning! :P

Caesars_matte
5/7/14, 10:54 AM
#4

Aha! Tänk vad man får lära sig! Ska kolla upp Acana istället då. Färskfoder verkar lite avancerat, har hört att det kan vara svårt att se till att de verkligen får i sig allt de behöver.

ChristineF
5/7/14, 11:51 AM
#5

Färskfoder är färdigblandat precis som torrfoder och de får i sig allt de behöver och är jättelätt att ge som jag skrev, det är nog BARF du tänker på :) Men kika på Acanas olika sorter, glöm inte blanda ut sakta så magen vänjer sig :) Finns ju andra spannmålsfria torrfoder som är bra, men har nog hört mest om detta :)

Upp till toppen
Annons: