Annons:
Etikettchihuahua
Läst 7327 ggr
[Mikaelann]
2014-04-20 21:10

Frågor för dig som äger denna ras!

Nu tänkte jag göra detta inlägg där jag frågar er som skaffat er chihuahua!

Vad är det bästa med er hund?

Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns)

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?

Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?

Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?

Berätta gärna annat utöver detta, ha det bra :)

Annons:
Lavendelnos
2014-04-20 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad är det bästa med er hund?

- Det finns mycket underbart men något som är väldigt bra är att han är så varierande och väldigt lätt att ha att göra med. Han älskar att mysa och kan vara världens lugnaste hund när vi är hemma samtidigt som det är lätt att få igång honom och han blir jättelivlig och glad. Han är smart och är lätt att träna och älskar alla människor och hundar.

Det är smidigt att han är så liten med för man behöver inte vara rädd att han skadar någon och väldigt lätt att ta med.

Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns)

- Har nog inget seriöst problem men något jag tränar på är att han inte ska vara för impulsiv när han är ute. Men han är inte ens ett år än så har väl med åldern att göra.

Tycker även att han ör lite för modig och självsäker ibland. Han är verkligen vackrast i hela världen enligt sig själv. Fast det behöver inte vara något negativt.

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?

- Verkligen inte. Gillade inte chihuahuor särskilt mycket förr men nu tycker jag det är den bästa rasen.

Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?

- Varierar väldigt mycket. Går ofta på heldagsutflykter i och med att jag inte jobbar och ibland går jag bara på kisspromenader runt kvarteret. Hunden verkar i alla fall nöjd.

Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?

- långhårig. Kommer inte ihåg vad färgen heter. Visar bild**.
**

[Mikaelann]
2014-04-20 21:46
#2

Fint! vad är "pälsvård" för långhårig? fäller dem mycket? man kammar bara igenom dem någon gång i veckan eller? hur är det med bad?

Lavendelnos
2014-04-20 21:54
#3

Jag badar honom väldigt oregelbundet, man känner liksom när det behövs. Är dock inte särskilt ofta, men ibland duschar jag honom bara för att han gillar det.

Min hunds päls tovar sig aldrig så känner aldrig riktigt behov av borstning men gör det ändå kanske varannan vecka.

Just nu är det första gången han fäller och det är ganska mycket tyvärr.. Men när han inte har fällperiod kommer nästan inget hår från honom alls så det är skönt.

Älskar för övrigt hans långa päls för den är så mjuk och len att gosa in sig  i och håller honom varmare på vintern!

Swadika
2014-04-20 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vad är det bästa med er hund?
Allt med honom är bäst, men det bästa är att han alltid söker kontakt och alltid ska ligga nära, gosa och mysa hela tiden. Inomhus så är han väldigt lugn och lat. Men så fort vi kommer ut är han världens energiknippe och matte blir trött långt före Theo. Att han älskar att träna och att man kan testa allt med honom och han tycker det är roligt. 

Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns)
Han är lite väl översocial mot andra hundar och kan gnälla om han inte får hälsa på dem. Men vi tränar på det och nu är det bara bästisarna han gnäller på, och andra chihuahuor, men vi tränar på :)

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?
Absolut inte, älskar chihuahuan och har alltid gjort det. Finns inte många raser jag kan tänka mig förutom chihuahuan. 

Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?
Varierar väldigt mycket, vissa dagar kan vi gå i flera timmar och andra knappt alls. Men vi försöker att gå minst en långpromenad per dag på minst 1 timme. Han är nöjd med det och även om han kan gå hur långt som helst så nöjer han sig med korta promenader och lek i trädgården.

Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?
Han är korthårig, jag som aldrig skulle ha en korthårig. Men förälskade mig i honom. Han är sobel har jag för mig :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lavendelnos
2014-04-20 22:23
#5

Vad lik han lät min hund! :) väldigt fin bild för övrigt.

Cam88
2014-04-21 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vad är det bästa med er hund?

Min tik är underbar på alla sett, Hon är så gosig och kryper alltid upp i min famn och vill mysa. Hon är en lugn tjej som vill hänga med överallt. Inomhus så vill hon bara mysa men så fort vi kommer ut så är hon väldigt  leksugen och nyfiken

Vad är er hunds problem beteende? (om det finns)

Hon kan vara rätt så reserverad för dem stora hundarna och även nya människor vilket vi jobbar på varje dag.

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?

Inte en chans, Jag älskar denna ras, underbar på all sett och ända sen jag var liten har jag velat ha denna ras.

Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?

Det är olika, det beror mycket på vädret, Molly tycker inte om när det regnar eller om det är kallt så då vill hon endast göra sina behov och in igen, men om det är sol och varm så vill hon springa ute hela dagen, gärna lägga sig i solen och njuta

Är din Chihuahua långhårig eller Korthårig? Vilken färg är den?

Min tjej är korthårig mörk choklad, väldigt lätt päls, badar henne när hon är smutsig och behöver aldrig borsta henne 

Bidar även med en nytagen bild på mig och Molly,  Här är hon 1 år och 1månad :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
lindisen96
2014-04-22 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vad är det bästa med er hund?
att han älskar allt och alla, han är lätt att ha med sig över allt och han bara finns där. Hans bästa kompis är en stor bjässa min egen blandis. Han kan charma allt och alla finns nog ingen som tyckt illa om Rocky. och det att han är lite mindre än de flesta chihuahuaor och han unika teckning (bild kommer sist)

Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns)
han kan vara rätt bjebbig men säger man till honom slutar han med detsamma, han är även okastrerad och ska självklart kissa in sitt revir både ute och inomhus, inte så värst uppskattat om man har med honom till någon kanske haha…

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?
Rocky är inte köpt…han är från början min systers sambos systers hund men som min syster sedan tog över…historien är lång men nu är han bosatt hos mig iaf. men man kan väl säga att han är mest mammas hund…hon gillade inte chuhuahuaor innan men när hon träffade rocky för första gången blev hon helt betuttad i den lilla hunden.

Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?
I samband med att det oftast är jag som är ute och går med våra hundar så blir det rätt rejäla turer, mycket skog och mark och är ute på ca 1-2 timmars promenader minst 1 gång per dag. Rocky skulle nog klara mer än det visserligen kan han bli lite trött men efter 30 min vila är det som ett urväder igen.

Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?
Rocky är korthårig. vit med brun/svart teckning.

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

sophiemadeleine
2014-04-23 01:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vad är det bästa med er hund? Att han är så glad och nyfiken men ändå superlugn och harmonisk! Även att han är så snäll och lättsam, lydig och att han älskar barn :) Sen att han är så liten, lite av en maskot:) blir nog defintivt en av de minsta på sina 1,6kg när och om vi startar i tävlingslydnad vilket vi kanske kommer göra nåt tag:) Det är apporten som vi går lite bet på i dagsläget, hehe. men det kommer nog :) Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns) Att han kan bli lite rädd för stora buffliga hundar som vill leka lite för våldsamt :) Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval? Nej, absolut inte:) Ville ha en Dobermann eller Chihuahua, men kan inte bli mer smidigt än med en Chihuahua, underbara hundar:) Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det? Han får allt mellan 30min och 2h ungefär. Han är nöjd tror jag! Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den? Lite lagom långhårig, är väldigt nöjd med hans päls eftersom den är väldigt lättskött. Enligt stamtavlan är han "trefärgad", han är gyllenbeige med vita tecken på bröst och tassar, han har även lite chokladinslag. Lite uttjatad bild men den får duga:)

Medarbetare på Chihuahua

ChristineF
2014-04-23 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

**Vad är det bästa med er hund?
**Att hon är så lätt att leva med, smidig att ta med sig på resande fot och har en bra "av och på-knapp". Hon är jättelugn inne och mycket aktiv ute. Hon är lättlärd och smart. Så snäll och pålitlig.

**Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns)
**Hon är ibland osäker på okända hundar och barn, säkert något hon varit med om innan hon kom till mig när hon var 4mån, men vi jobbar på det! Hon skäller inte och vi kan ha normala möten, men hon vill ha avstånd.

**Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?
**Nej. Hade chihuahuan fått väga ett par kilo till hade det varit positivt, men jag älskar allt annat med rasen så det spelar ingen roll! Jag tittade på andra lite större småhundar, men det kändes inte rätt. Som tur är så är vavvor så tuffa och aktiva så deras storlek märks inte! :)

**Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?
**Oj, det är så olika! Vissa dagar är vi ute i stort sett hela dagen och går då & då och andra dagar tar vi kortisar och tränar mer mental träning. Ibland lägger vi spår och då blir det ju intensiv träning i terräng, men ingen långpromenad. En vanlig promenad är väl 30-60min och en långis 2-4h, beror på lite på hur fort man går med.
Hon verkar nöjd!

**Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?
**Chica är långhårig och färgen kallas Blue fawn med vita tecken. Hon har blå/grå hud istället för svart och när hon var valp var pälsen grå/blå men har nu ljusnat mycket.

nlinds
2014-04-24 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vad är det bästa med er hund? Att han är så mysig och lättlärd vad gäller trix. Att han kommer direkt på inkallning.

Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns) Att han skäller "boffar" (skäller i munnen) på ALLT, speciellt om det är mörkt ute. Ingen träning har hjälpt, så jag antar att vi får leva med eländet. Han bajsar inne också, han  fyller 1 år nu. Slutade kissa inne vid 8-9 månader men han kan inte hålla sig vad gäller nr 2. Försöker springa ut så ofta jag kan men det hjälps inte.

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval? Vad gäller rasval..Nej. Vad gäller uppfödare, JA ! Det var i princip så att vi köpte hunden och "uppfödaren" svarade därefter varken på samtal, sms eller mail. Oerhört oseriöst.

**Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?
**Är olika från dag till dag men det brukar vara mellan 2-5 kilometer som "normalt". Han är ju ganska ung än. Jag skulle påstå att han är rätt nöjd.

**Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?
**Korthårig Black and tan med vita tecken.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[heliotrope]
2014-04-24 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vad är det bästa med er hund?
Han är så snäll, smart och mysig! Han älskar att gosa in sig hos mig eller husse och bara ta det lugnt.

Vad är Er hunds problem beteenden? (Om det finns)
Han gillar ju att markera på typ allt, sen är han inte helt rumsren heller ännu vilket är förståeligt då han "bara" är 7 mån. Sen så gillar han att leka med kläder, hehe..

Om du fick göra om ditt hundköp hade du tänkt annorlunda i rasval?
ALDRIG!

Hur lång promenad får din hund per dag? är den nöjd med det?
Korta småpromenader och lek ute i trädgården, vet inte hur mycket det blir per dag men han verkar nöjd :)

Är din Chihuahua långhårig eller korthårig? Vilken färg är den?
Kort och black&tan (den lite ljusare varianten skulle jag kunna säga)

Upp till toppen
Annons: