Annons:
Etikettbeteende
Läst 3377 ggr
nlinds
2014-03-26 08:32

Hjälp ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja. Boss är nu 11 månader.
Han är väldigt osäker (rädd) . Han  skulle ALDRIG någonsin bita en annan hund eller människa, men när vi är ute så "gruffar" han (skäller i munnen så att säga). Jag har försökt träna, säga nej, ta tag i honom (låter bli med det nu, då han blir extremt låg), rycka lätt i kopplet, ignorera, belöna när han är tyst.. Det funkar inte, belönar jag honom så börjar han gruffa igen. jag tror verkligen inte att jag belönar inte vid fel tillfälle.. Han gruffar även när jag säger till honom, han blir tyst och jag belönar, sen när jag INTE kollar på honom alltså vänder bort blicken, så gruffar han igen. Och han VET att han gör fel, då han blir extremt "låg" när jag tittar på honom och han drar bak öronen och tittar åt ett annat håll.Har ni några tips om vad jag kan göra ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
ChristineF
2014-03-26 09:32
#1

Chica är exakt likadan, har provat allt och det enda som funkat är skvallerträning, gå kurser och promenader med hundar. Jag låter aldrig folk/hundar komma fram till oss utan vid min vänstra sida är hon trygg, vi går i en båge vid möte så det inte blir rakt på vilket i hundvärlden är hotfullt/läskigt. Om vi möter någon vi känner så säger jag varsågod och släpper ut kopplet så hon lämnar den trygga platsen, hon väljer om hon vill hälsa. Att straffa en rädd hund gör det ofta värre, man måste bygga upp ett förtroende. Jag har skrivit lite om skvallerträning som vi fick lära oss på hundmöteskursen här:
http://chihuahua.ifokus.se/discussions/53280ebace12c44209001034-sluta-skalla
De funkar på det mesta, på kursen fanns rädda/tysta, osäkra/skälliga och aggressiva/hotfulla. Allt handlar om att belöna medans hunden fortfarande har ett trevligt språk och vända hundens uppmärksamhet mot matte/husse innan den känner sig obekväm. Sedan ska hunden växla blicken mellan mötande hunden och ägaren utan att må dåligt. :)
Innan skvallerträningen så skällde/morrade Chica på okända hundar och om gångvägen var för smal så tvärnitade hon för hon inte vågade passera på så litet område, hon hoppade upp i snödrivor för att fly osv.. Efteråt kan vi passera i tystnad på sammagångväg, hon kan blir lite flåsig och dra lite för att komma förbi mötet om det är en otrevlig hund vi möter, men oftast skallrar hon fint till mig :) Jag brukar stanna upp lite efter mötet så Chica får titta och skvallra mer, men själva mötet gör vi i rörelse för stannar man så tycke Chica det är något konstigt.

nlinds
2014-03-26 09:40
#2

#1 , har provat skvaller träning, men det funkar inte direkt… Inte på Boss iallafall (funkar på min stora hund). Hundar är inte det största problemet, utan människor som kan vara 20 meter bort.. Sen om de kommer fram för att hälsa är han huuuur glad som helst…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineF
2014-03-26 10:20
#3

#2 Hur funkar det inte? Gäller att börja på löjligt avstånd, funkar fint att skvallra på människor med.
Kanske är åldern också, Chica var som värst i den åldern.
Du skriver att han är hur glad som helst när de kommer fram, kanske är det han vill när han skäller? Att han blir frustrerad för att du inte låter honom hälsa på alla. Rätt vanligt att valpar får hälsa mycket och sedan är folk inte lika mot vuxna hunden och då blir de frustration.
Kanske gå en vardagslydnad eller hundmöteskurs (man möter ju människor också). :)

Caesars_matte
2014-03-26 10:27
#4

Jättebra inlägg! Vi har ju precis börjat vardagslydnadskursen. Igår var det hundmöte vi provade på. Caesar tyckte det var mer spännande med alla löv som blåste omkring än hunden vi mötte…och då blev det ändå ridgebacken (han är rädd för storahundar) och schäfern jag såg till att vi mötte. Lille skiten ❤️. Det som går bra ena dagen går katastrofalt dåligt andra dagen. Men jag antar att det är så det är när man är valp än så länge?

nlinds
2014-03-26 10:51
#5

#3 tycker inte det hjälper, han vill helt enkelt inte ha kontakt. Tror han är så rädd att han blir "blockerad". Nej, han har varit likadan sen han var 8 veckor gammal..  Han är rädd och skygg tills han får hälsa på personen. Och det syns att han blir rädd/osäker då han krymper ihop till en räka och viker bak öronen och försöker titta bort.. Även om människan/hunden är långt bort..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineF
2014-03-26 11:08
#6

Okej, jobbigt. Det kanske blir bättre om ni kör lite kontaktövningar, tricks och balans i övrigt. Kanske någon hundsport ni är intresserade av? Ju mer man gör desto tryggare blir man ihop. :)
Kanske även blir bättre när valp/unghundstiden är över. Försök gå och träna i olika miljöer. Hur är han om ni sitter på stan på en bänk och bara tittar på folk? Ofta brukar de inte reagera lika starkt än om man jämför med en människa man möter, det blir inte lika konstigt/läskigt.

Annons:
nlinds
2014-03-26 11:18
#7

#6 Det har du rätt i .. Nu bor vi en bit utanför själva stan, men de få gångerna han varit där (2-3 gånger) så har han inte brytt sig, så då kanske det är "för mycket att tänka på" för honom ? Vi övar när vi är ute på att han ska hoppa/klättra upp för saker, det tycker han är jätte roligt ! Så vi kanske bara får öva på och skapa trygghet med varandra.. 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineF
2014-03-26 11:32
#8

Härligt, då blir det nog bättre med tiden. Fortsätt som ni gör och ignorera ev. "boff" (gruff) som jag kallar det :P Var lugn själv så ser han att matte inte bryr sig och kanske gör det samma :) Chica kan också boffa ibland om vi möter någon enstaka person på landet, men i stan bryr hon sig aldrig.

nlinds
2014-03-26 12:13
#9

#8 Bra ord för gruffandet ! Boff ska jag nog använda istället  😂

nu när vi var ute så var jag ute med min ena daghund (lhasa apso), och min egen bearded collie samt Boss. Vi är tvugna att gå förbi en lekplats som är på gården och nu har dom gjort så att alla förskolebarn är där på rasterna. Anyways, så gick vi förbi och när Boss inte gruffade så belönade jag med rösten, vilket var helt okej tyckte han…Sen kom 3 pojkar i 7-8 års åldern och den ena "skällde som en hund" mot hundarna, Boss började självklart skälla och jag försökte korrigera och distrahera, varav den ungen som skällde vägrade sluta !!!! Så jag röt ifrån ordentligt och skrek/gapa/höjde rösten till pojken "LLLLÄGG AV DIREKT, SÅ GÖR MAN INTE!" då sa pojken "oj, okej, förlåt" och pep iväg till läraren (som självfallet inte gjorde någonting alls).. Blir så himla irriterad ….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineF
2014-03-26 12:41
#10

Haha ja visst är det, de låter verkligen boff :P

Åh så dumt, han kanske lärde sig en läxa iaf. Finns mycket som kan förstöra, men man får försöka gå vidare så hunden känner att den också kan göra det. Men känner igen mig i att man kan bli riktigt frustrerad :P

nlinds
2014-03-26 13:46
#11

Haha ja ! Det är ju inte första gången jag sagt till ett barn på skarpen om man säger så :P

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Lavine
2014-03-26 22:19
#12

Jobbigt när det blir sådär. Bra inlägg i #1 och #8, försök ha dem i bakhuvudet när ni är ute. :-) Fortsätt/börja om med skvallerträning, men nu utan att du "säger åt honom" eller rycker i kopplet etc. Jag har själv en hund som gör (gjort) utfall mot andra hundar, rädsla (och även smärta men det visste jag inte från början) i grunden. I början sa jag åt honom, men det slutade bara med att han "visste" att så fort han såg en annan hund, då kommer det bli bråk. Antingen med hunden, eller så med mig. Fanns inte en chans att han slappnade av, utan han laddade utav bara tusan. När jag sedan bytte taktik, slopade min arga röst och att ta tag i honom, och helt fokuserade på att belöna honom så fort han bara fick blick på en annan hund så fick vi en HELT annan kontakt ute. Han är nu inte helt avslappnad vid alla möten, men han söker kontakt med mig och jag kan prata honom förbi varje hundmöte. Helt säkert kan din hunds ålder också spela in just nu, försök själv spela cool som sagt ovan!

nlinds
2014-03-27 06:15
#13

#12 tack för tipset !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
sophiemadeleine
2014-03-27 19:20
#14

Som Chica skrivit så funkar nog skvallerträning bäst! Just hela tanken med att göra om något negativt till positivt genom kontakt - sen godis borde ju funka jättebra om hunden tycker det är lite jobbigt innan möten:) Du beskriver att han inte är så intresserad av kontakt när han tänker gruffa, men testa göra nåt jättekonstigt ljud eller vadsomhelst, bara du lyckas få honom att rikta sin uppmärksamhet mot dig av förvåning - sen beröm med hans favoritgodis samma sekund. Han bör ju ganska snabbt koppla kontakten till det goda godiset, och sen vara mer "kontaktbar" så att säga:) Sen tror jag också att det är bra att helt låta bli korrigering, utan se till att gå friskt framåt, sträck på dig och låt honom känna att det är du som är hans ledare, och att han ska lita på dig att det kommer gå bra. Tänk också på att ha kopplet löst, och inte dra i det alls varken innan, under eller efter mötet. Samma som med ridning, så får man lätt en ängslig och spänd häst som förväntar sig att nåt är/kommer vara läskigt om man försöker "bromsa sig ur" problemet, innan det ens inträffat. Man ska ju tänka "frammåt" och inte bakåt :) Alltså inte inverka på hunden innan mötet, då hunden då lätt tolkar det som att nåt är konstigt. Lycka till med träningen, han är jättefin din Boss och det kommer säkert bli bra med lite träning, lugn och envishet :)

Medarbetare på Chihuahua

nlinds
2014-03-28 06:33
#15

#14 Tack för alla tips. Har verkligen försökt detta (tränar hundar dagligen) … Men det funkar inte, han är inte så intresserad av godis så jag har provat leksak och allt möjligt men han kryper bara ihop till en boll och gruffar. Skiter fullständigt i om jag säger till/puttar/korrigerar/drar lätt i kopplet/berömmer/ignorerar , han ser bara ut att skämmas, sen fortsätter han ..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Lavine
2014-03-28 07:01
#16

I vilka situationer är det han morrar/gruffar? Just nu kanske situationen är så laddad för honom att alla gester gör honom misstänksam, allatså även om det är att du tar fram en leksak. Jag läste länge om rådet att "alltid vara den roligaste" för min hund, men om jag tjoar och hoppar tittar min hund som generat på mig! :-) Kanske behöver han någon annan typ av avbrott, googla på "Eva Bodfält ryggsäcken" och se om det kan vara en övning för er, det handlar mer om passivitet.

Lavine
2014-03-28 07:39
#17

Jag glömde säga att det tar ju tid också. :-) Det är ju svårt med skvallerträning om han inte är så intresserad av belöningar, men försök hitta nånting som han gillar.

nlinds
2014-03-28 08:12
#18

#16 ska läsa detta ! Tack för tips..
Ja kanske är det passivitets övningar i olika miljöer vi behöver träna på …

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

nlinds
2014-12-04 12:50
#19

Nu är han 1 år och 8 månader..Sooom vi har tränat nu, både skvaller och allt ni har skrivit, Det känns som det bara blir värre och värre. Jag blir otroligt frustrerad och ledsen över honom.  Nu börjar han redan när vi kommer till trapphuset. Så fort jag ens försöker belöna eller prata med han så "boffar"/skäller han rakt ut. Jag vet inte vad jag  mer kan göra. Jag känner för att strypa honom lite smått varje gång jag hör honom boffa… Ja jag vet att min energi påverkar enormt, men jag kan inte annat än att bli upprörd när jag är ute med Boss, det är inte ens roligt att gå ut med honom längre..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineF
2014-12-04 14:01
#20

Vad trist att höra! Vet precis hur det känns när man blir frustrerad på hundfan ;-) Kanske kan en privatlektion med en instruktör hjälpa er hitta rätt metod för just honom? De kommer ju hem eller går med på promenad för att se problemet i vardagen :-)

Annons:
nlinds
2014-12-04 17:11
#21

#20 kan du rekomendera någon bra instruktör ? Gör vad som helst för att detta beteende ska gå bort :(

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Lavine
2014-12-04 20:11
#22

Tråkigt att höra, och även jag förstår frustrationen man kan känna. Tror också på privat instruktör, tyvärr kan jag inte tipsa om namn. Vill inte låta "domedagig" men tanken slog mig att din hund skulle ju möjligen också kunna ha något mentalt problem som faktiskt inte går att rätta till/träna bort. P.S. Förmodligen får du bättre hjälp med instruktör om du nämner vilken ort eller vilket område ni finns i.

ChristineF
2014-12-05 16:20
#23

Tyvärr vet jag inte någon i Göteborg, jag går kurser hos Hundreda i Roslagen/Stockholm.
Men googla på hundpsykolog, hundinstruktör, och/eller problemhundskonsult (där jag går har hon alla tre). Kolla vad de har för utbildningar, ju mer och nyare desto bättre (oftast!). Någon som blev utbildad på 80talet och inte gått någon kurs sedan dess känns inte så fräsch, brinner man för sitt jobb går man fler utbildningar/kurser!
Fråga hur de jobbar med problem, få tag i någon som är bra på psykologi, beteende/signaler och jobbar positivt, gärna med klicker. Lycka till, det finns säkert några superbra, gå på magkänslan med!  :-)

sophiemadeleine
2014-12-05 23:24
#24

hur aktiverar du honom? :) hade jag varit du skulle jag testat att låta honom jobba mycket både mentalt och fysiskt innan ni jobbar på problemen, en riktigt lång skogspromenad där det är lugnt och utan andra människor eller hundar, och liksom bara ha roligt och stärka eran relation i en helt lugn och trygg miljö utomhus :) Sen fortsätta jobba positivt när han är trött/ tillfredställd och troligen inte lika "taggad" , kanske bryta mönstret lite och träna på ett nytt ställe i stan där inte gamla vanemönster spökar:) Och inte träna för länge, ha en positiv känsla (tänk på att han är trött t.ex) och intala dig att det ska gå framåt! :) och gör han ett framsteg /söker kontakt ist för att "boffa", så ge mycket beröm/gott godis och visa honom med hela ditt kroppsspråk att du blir glad och nöjd:) Sen upp med självförtroendet och positiviteten! men förstår verkligen att det måste kännas jobbigt när det inte vänder, men som du sa själv så känner han ju av din irritation och frustration, och för honom uppfattas ju det som svaghet, och då taggar han ju upp sig ännu mer för att "skydda" dig, och då tar han nog dessutom på sig ledarrollen där. blir lite som en ond cirkel :/ hur är han i övrigt? lyssnar han bra på dig och är trevlig? tar han det lugnt hemma utan att stressa upp sig lätt för olika saker osv? Tror också en instruktör kan hjälpa dig, dom ser ju småsaker/signaler som du kanske missar och kan hjälpa dig tänka i lite nya banor:) Men att aktivera honom rejält innan du tränar tror jag verkligen kan göra skillnad! Kanske är han en aktiv liten kille som har en del överskottsenergi som övergår i att han tar på sig att tagga/vakta väldigt mycket? Lycka till, hoppas verkligen ni lyckas göra framsteg! :) Håller tummarna:) Jättefin är han!

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: