Annons:
Etikettallmänt
Läst 3995 ggr
Tollefsenpower
3/24/14, 4:42 PM

evt kostnader?

Hej!

Jag planerar att skaffa en Chihuahua när jag fått mig ett fast jobb och bra lön. Men hur mycket kostar det egentligen att ha en Chihuahua med tanke på försäkring, veterinär osv… ? Är renrasig bäst? Kan man verkligen ha en chihuahua om man jobbar?

Hoppas någon kan hjälpa mig lite här så jag kan börja räkna ut lite kostnader. Vet dock att hunden är svin dyr, men söta är dom

Annons:
ChristineF
3/24/14, 4:58 PM
#1

Hej! :) ´Kul att du vill skaffa vavva!
Svindyr skulle jag inte kalla det, man får en bästa vän i 15 år om man har tur :) Många raser ligger runt 12-15 som Chihuahua. Men visst får man spara ett tag!
Man tjänar iaf in det när det gäller foder, tuggben, godis, täcke/tröja m.m.. Dessutom blir de ofta äldre än stora hundar :)
Försäkring brukar väl ligga runt 2000/år, men det är ju så olika.

Veterinär beror på vad du menar, kolla patella och ögonlysa är bra att göra och kan göras från 1år. Kostar ca 600kr för båda här har jag för mig, men det skiljer sig en del! Om man sköter hundens tänder med tandborstning, bra foder och ben att tugga på så slipper man oftast dyra veterinärbesök för att ta tandsten och ev. tänder.
Kastrering behöver man inte göra, men om det behövs är det en kostnad på några tusen med. Förhoppningsvis slipper man olyckor och sjukdomar, men man bör vara beredd på att det kan hända.

Det är en frisk ras i övrigt, men se till att köpa från en seriös kennel och självklart med stamtavla. Utan stamtavla kan det vara andra raser i, sjuka föräldrar (ledproblem), för unga föräldrar (valpar som får valpar), smuggelhundar inblandade, uppfödaren är utesluten ut SKK av någon anledning (har inte följt regler angående uppfödning och djurhållning t.ex.) m.m.. :(

Om du inte kan ha med hunden till jobbet så finns det flera alternativ: hunddagis, dagmatte, någon du känner som passar den eller rastar den, om du jobbar korta dagar så kan den efter ensamhetsträning klara att vara hemma. Enl. jordbruksverket får man lämna en hund högst 6h per dygn.
Jag varierar mellan att min mamma passar henne, att hon är på husses jobb och ibland hemma själv. :)

Tollefsenpower
3/24/14, 5:33 PM
#2

Ok tusen tack för bra svar.

Jo det är sant man får ju en kompis i många år :) Detta va väldigt bra hjälp. Pratade med min mamma då hon inte har något jobb hon kunde lätt passa henne om jag nu får ett jobb som jag jobbar i många timmar per dag.

Tusen tack :D

ChristineF
3/24/14, 7:17 PM
#3

#2 Så lite så, kul att kunna hjälpa. Vad skönt att det verkar lösa sig, lycka till med framtida valp! :)

Tollefsenpower
3/24/14, 10:11 PM
#4

Tusen tack.. Längtar redan. Hoppas jag snart får ett fas jobb. Har redan bestämmt namn och det hela:D

Elinhogberg
3/26/14, 10:33 PM
#5

Några saker som inte jag hade med i beräkningarna var 1. Valptänder - förstått att det är vanligare för småraser att inte tappa alla sina valptänder. Om man behöver dra ut dom kan det kosta mellan 3000-4000kr. 2. Min fick jag kastrera, det kostade 3000. 3. Denna punkten är väl för den som är nojig (jag tex), när min hund verkade hängig och spydde då och då åkte jag till vet och lite blodprover kostade 2000kr. Alltså, det är absolut inte för att "skrämmas" på något vis för jag har inte ångrat en enda krona jag lagt på min hund. Man bryr sig nästan inte vad beloppet är (konstigt nog, när det handlar om flera tusenlappar). Men det kan ändå vara bra att vara beredd på det som KAN hända :) Däremot är de ju inte så dyrt med försäkringen, 170kr i månaden med Folksam :) och dessutom äter de ju inte lika mycket som andra hundar, brukar landa på ca 300 i månaden beroende på vilken mat man ger :) Trots alla kronor så får man ju ut så mycket mer av de små liven :)

Tollefsenpower
4/1/14, 3:15 AM
#6

Tusen tack för att du berättade om detta så att jag är medveten om det. Jaa med ett fungerande jobb så går nog detta hoppas jag.

Annons:
Tollefsenpower
4/16/14, 10:36 PM
#7

Kom på en fråga till vad vill ni anbefalla långhårig eller korthårig?

Tollefsenpower
4/17/14, 7:37 PM
#8

Vart köper man en chihuahua vill ju köpa från seriösa säljare. Bara längtar tills jag kan köpa en.

ChristineF
4/18/14, 12:03 PM
#9

#7 Korthårig/långhårig är mest en smaksak, de är samma hund under pälsen :) Möjligtvis kan de korthåriga vara lite mer frusna än de långhåriga. Ingen kräver svår pälsvård, duschas med hundschampo/balsam när de är smutsiga eller fäller. Borstas någon gång i veckan.

#8 Kolla på http://www.chihuahuacirkeln.com/skaffa-chihuahua/

Calibe
4/20/14, 3:23 PM
#10

Ang försäkring kostar min valp 190kr/månaden. Då är det hos Agria, vet. kostnad 50.000, livförsäkring, medicin & rehab. 

Tänk även på kostnader för eventuell valpkurs om du vill gå det, och om du vill göra det hos en brukshundklubb måste du även betala medlemsskap. Sen kanske du vill ägna dig åt ngn hundsport som agility, spår eller kanske utställningar och då kostar det också.

Dessutom vaccinationer och avmaskningar, transportbur till bil, leksaker, hundbädd… småsaker man kan glömma när man räknar! Jag satt i månader och räknade alla småkostnader innan jag hämtade min valp, men det blir ändå alltid mer i slutändan. Absolut värt varenda öre ändå.

Oavsett hur man räknar på vad det kommer att kosta att ha en hund får man nog plussa på lite då man kommer på saker efterhand som ska köpas och betalas.

Gå in på köpahund.se (SKK) och sök på uppfödare chihuahua (välj långhår eller korthår) alt. chihuahuacirkeln som någon skrev ovan :)

Lycka till :)

Tollefsenpower
4/26/14, 12:05 AM
#11

Tack.. jo det kan nog bli så saker man glömmer räkna på. Längtar så mycket till allt har ordnat sig… Haha redan bestämt färg och namn.. så hoppas det blir så när jag väl har köpt den.

Tack för era bra svar

Tollefsenpower
6/22/14, 11:20 PM
#12

Har en fråga till har börjat spara ihop nu :) Men har en bit kvar

Jag vet inte vad den färgen heter som jag vill att Hon ska ha finns det någon färgkarta man kan se på ?

Undrar också kan man döpa om dom om man inte gillar namnet uppfödaren get?

sophiemadeleine
6/23/14, 3:04 AM
#13

Här finns en liten hänvisning angående färger :) http://deeanna19.tripod.com/chihuahuacolors/id5.html Självklart kan man ha ett eget valt tilltalsnamn, det tror jag nästan de flesta har då namnen i stamtavlan ofta är långa och kanske inte de bästa tilltalsnamnen till vardags :) Dock kommer ju hunden ha sitt kennelnamn kvar i stamtalvlan. Lycka till med framtida hundköpet!

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Tollefsenpower
6/23/14, 11:05 PM
#14

Tusen tack :)

Har redan bestämt namn hoppas det blir som bestämt

Annizen
6/24/14, 6:41 PM
Tollefsenpower
6/24/14, 11:48 PM
#16

Tack… Jag sitter just nu och kikar efter en kennel som jag ska köpa Chihuahua ifrån.. När borde man ta första kontakten? Förlåt för alla frågor men bra att redan nu planera

Tollefsenpower
6/25/14, 1:47 AM
#17

Glömde skriva att blir nog nästa år som jag skaffar en Chihuahua

Calibe
6/25/14, 8:51 AM
#18

Ta första kontakten så snart som möjligt så både du och uppfödaren får en bild om varandra och har möjlighet att se om just hens avel passar dig och ditt liv. Om inte, så har ju du tid på dig att leta vidare :-) Själv tycker jag att val av uppfödare är extremt viktigt, och att uppfödaren vill hålla en naturlig kontakt efter köpet också.

Tollefsenpower
6/25/14, 6:23 PM
#19

Ja det ska jag göra sitter och tittar lite runt nu

Upp till toppen
Annons: