Annons:
Etikettchihuahua-ifokus
Läst 5227 ggr
Caesars_matte
2014-03-18 10:15

Sluta skälla?

Idag ska vi på vår första vardagslydnadskurs, så jag kanske får svar där, men jag testar här först. Caesar verkar vara en skällig rackare…inne kan han skälla åt ingenting, eller om en hund skäller utomhus. Han slutar inte när vi hyssjar honom (vilket säkert är fel sätt att närma sig problemet på) Försöka avleda med grisöra (känns också fel för då "belönar" man kanske skällandet).

Men värst är ute i trädgården. Vi bor i radhus, och när han är lös ute så springer han efter ALLT och ALLA som går förbi och skäller som en galning. Det blir inte roligt nu när våren närmar sig och alla är mer och mer ute, kul för grannarna när de kanske har grillmiddag i trädgården och så kommer han och är jobbig. 

Läste om att först lära honom att skälla på kommando för att sen lära honom att vara tyst på kommando. Men hur då?

Annons:
ChristineF
2014-03-18 10:27
#1

Du får säkert tips på kursen, men detta är en träning som hjälpt oss mycket!!
Skvallerträning går ut på att belöna rätt beteende i tid och få hunden att ta kontakt istället. T.ex. hunden står på altanen och får syn på en hund, den spetsar öronen: då är du snabb och klickar (om du använder klicker) eller säger bra/godis och ger mumsig belöning. När din hund tittar igen utan att vara otrevlig så beröm och belöna igen. Detta är även en bra metod för hundmöten, men man måste se till att börja på långt avstånd så hunden kan lyckas och minskar sakta, ibland får man backa lite i träningen. När hunden förstått att när den ser en hund (eller människa) så får den godis kommer den vända sin uppmärksamhet till dig istället och då belönar du den kontakten. Funkar samma med ljud. Googla för mer ingående info :)

Chica brukar gå ut på altanen själv, förut skällde hon men nu morrar hon till och så går hon tyst in till mig och tar kontakt istället vilket hon får beröm för. Hon vill egentligen inte ta ansvaret och tycker det är skönt att överlåta det till matte. Samma med dörren, hon skäller inte utan viftar på svanen tyst. Jag är noga med att aldrig skrika på henne och hetsa upp mig jag med, för då är vi två som skäller :P Har aldrig bråttom till dörren och är lugn/tyst, men visar med mitt kroppsspråk att jag bestämt ogillar om hon rusar upp och skäller. Motar bort henne m det gått för långt. Men försöker vara före henne genom att belöna i tid: skvallerträna :)

Caesars_matte
2014-03-20 10:02
#2

En fundering, har Chica alltid varit lite mer lugn? Caesar är snabb som en vessla och jag hinner inte ens reagera på att han tänker börja skälla innan han gör det, så det känns svårt att ligga steget före, tex ute på balkongen. Det går på en nanosekund. Kan man inte göra något NÄR han skäller, eller blir det fel då? Tar väldigt gärna emot fler tips och idéer, för det här känns svårt…

ChristineF
2014-03-20 13:41
#3

Chica har stenkoll, otrolig syn och går igång rätt, fort men hon vill egentligen inte utan skällde för att hon kände sig trängd/rädd. Men ju mer vi tränat ju längre tid tar hon på sig, hon vill ju ha godis hellre ;) och började lita på att jag inte släpper fram någon till oss. Sen slutade hon låta efter ett tag. Ge det ett försök på låångt håll, sitt på huk med honom nära och kolla in hans lilla ansikte så ser du exakt när han hajar till och ser någon. Det är då man ska vara snabb, klicka och tryck in en godis i munnen, ofta vill de ha mer då :P Innan du börjar träna så kan du ha ägnat ett par timmar till både fysisk och psykisk träning så han är trött (men inte för trött!), då brukar de svara bättre på kontakt :) Fråga på kursen annars vad de tycker. Uppdatera gärna, är kul att höra hur det går :)

Lejonhjarta
2014-03-21 01:23
#4

En del fungerar vattenspruta på. Har inte dom problemen själv, hon skäller aldrig men vet andra som använt det och då vet ju hunden inte vart d kommer ifrån och d går fort…

Caesars_matte
2014-03-21 11:38
#5

Vi ska öva hundmöte nästa gång, och då han redan skällt sig igenom sitt första kurstillfälle, så vet kursledaren vilken typ av hund vi har. Vi kommer förmodligen bli hopparade med ridgebacken, eftersom han verkar rädd för stora hundar.

Det här med klickerträning har jag hört om men inte utforskat vidare, måste man inte gå en klickerkurs först innan man börjar försöka själv?

Har aldrig haft hund, som kanske framgår av mina frågor, men vuxit upp med hundar som barn.

ChristineF
2014-03-21 18:06
#6

Det är en fördel med klickerkurs, men inget måste. Ni tränar inte det på kursen? Kanske har instruktören privatträning, man kan ju ta en timme och gå igenom grunder för klicker. Om inte den hen gör det kanske någon annan i närheten gör det, brukar inte kosta så mycket och man får all hjälp man behöver utan att andra stör :)
Annars kan du säkert få mycket info om du googlar klickerträning eller klicka in hund, för det måste man göra först av allt :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: