Annons:
Etiketthälsa
Läst 3438 ggr
Svedjorna
2014-02-10 20:03

Chihuahua beteende, eller sjuk?

Hejsan! Min lilla Diezel har börjat få konstiga "attacker" ständigt (började som mest imorse). Det låter inte som hon hostar inte, hon krämtar typ. Men fick höra att många chihuahuaor gör det "ljud" och att det var inget att oroa sig för, men det är så jobbigt (tycker synd om henne) när hon får dessa "attacker"… Så jag undrar om det är så som jag hört att det är normalt för chihuahuaor eller om det är något jag bör kolla upp? Kan lägga upp en film på henne senare om jag lyckas. Med vänliga hälsningar!

Annons:
sophiemadeleine
2014-02-10 20:21
#1

Menar du kramp i luftstrupen? Har hört att det är ganska vanligt för mindre hundar, speciellt om dom har kortare nos då luftvägarna kanske är lite trånga. Hade hand om en tibbe förut, och hon fick det ibland. Likaså min chihuahua kan få det någon gång ibland mer sällan. Känner även till en kines som får det rätt ofta. Tror inte du behöver oroa dig, dock kanske det inte är så bra om det händer väldigt ofta? Kan ju bli lite jobbigt för dom då kanske.. Det brukar ju gå över rätt fort de gånger det händer vad jag erfarat :)

Medarbetare på Chihuahua

Svedjorna
2014-02-10 21:31
#2

Okej, tack så mycket för svar!:)

AnnaKarin
2014-02-10 21:31
#3

Jag brukar lyfta upp nosen så att halsen sträcks ut och ibland massera lite löst över strupen för att det ska släppa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Svedjorna
2014-02-10 22:14
#4

#3 okej, va smart! Tack :)

ChristineF
2014-02-11 10:14
#5

Det är normalt och vanligt med så kallade "snorkningar" så länge det inte ökar, om han har börjat få det plötsligt så kan det vara något som fastnat, kennelhosta, noskvalster eller förkylning. Skulle kontakta veterinär (ringa, inte gå dit om det är något som smittar) och höra om det fortsätter hända oftare än innan.
Lycka till!

[[Boris Sager]]
2014-02-11 11:11
#6

Låter som lätt tracheal collapse, hunden får tillfälligtvis inte luft, då luftstrupen är trång. Använd inte halsband utan hellre sele!

Annons:
Lejonhjarta
2014-02-11 14:33
#7

#6 Hon har halsband på sig men går alltid lös då vi bor på landet. Mestadels inne som hon låter på det sättet som OT skriver om. Hon är snart 7 månader.

Anna-Helga
2014-02-11 14:41
#8

Våra snorkar, framförallt på kvällarna när vi ska lägga oss och de är glada och uppspelta! :)

lejonhjärta
2014-02-11 15:01
#9

Spyr hon också? Vitt skum? I så fall kan det vara ett tydligt tecken på kennelhosta

Lejonhjarta
2014-02-12 08:54
#10

Nix, inget vitt skum utan bara fnysningar/snörvlingar/harklingar, ja nått sån blandning låter det som… Kanske blivit lite förkyld, brukar "harkla sig" men nu i markant högre utsträckning. Vi är åxå lite halvförkylda så det är möjligt att vi smittat varandra. En del säger att det inte kan smitta mellan katt/hund och människa men jag har egna erfarenheter av det sen tidigare och är av den tron att det gör d… Så frågan är vad man kan göra för att underlätta för henne om det nu är en förkylning. Hon är inte allmänpåverkad, ingen febert, ingen rinnande nos eller rinnande ögon utan just bara "snörvlandet"… Låter som hon har slem i halsen/nosen på nått vis… Fnysig…

Anna-Helga
2014-02-12 10:41
#11

Alltid bra att kolla upp hos veterinär om man är orolig för att utesluta att det är något som bör behandlas. Men för mig låter det precis som mina håller på här hemma lite till och från! :)

ChristineF
2014-02-12 13:38
#12

Svårt att veta, både noskvalster och kennelhosta kan vara allt ifrån svåra symtom till att knappt märkas, särskilt noskvalster. Kennelhosta brukar man inte behandla om det inte är allt för jobbigt för hunden utan ta de lugnt och inte träffa andra hundar. Noskvalster bör behandlas då det i längden kan skada luktsinnet, smittar väldigt lätt det med.
Men som du skriver kan det ju vara en förkylning med, skulle avvakta några dagar och se om det går över. Hoppas på att det gör det :)

Upp till toppen
Annons: