Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1966 ggr
linaes
2/6/14, 8:05 PM

tråkigt?

Jag bor ensam med min chihuahua o. undrar ibland om hennes liv är för tråkigt.. Hon gillar inte långa promenader och nu när det är så kallt blir det inga långa utevistelser. Det känns som att jag måste aktivera henne hela tiden för att ha gott samvete.

Vad gör ni med era hundar en vanlig dag?

Annons:
sophiemadeleine
2/6/14, 9:11 PM
#1

Oj, vad klurigt om hon inte gillar att gå ut på promenader.. Har du möjlighet att låta henne gå lös? Kanske det skulle ge henne lite mer "framåtbjudning" och motivation till att börja nosa runt lite och på så sätt lära sig uppskatta att vara ute? T.ex i skogen eller nåt annat lugnt ställe. Kanske placera ut något godis hon gillar, som lite leverpastej eller blodpudding, som hon sen får spåra upp :) Annars kan du ju göra detta inomhus också, så hon får lite mental stimulans. En aktiveringsboll kan jag också rekommendera, finns små på runt 6cm i diameter :) Jag brukar träna lydnad med min kille, både ute och inne och det tycker han är jättekul. Du kan börja träna lite platsliggning kanske, visa att du vill att hon ska ligga kvar även om du går iväg en bit, och reser hon sig kan du sätta upp handen och lugnt säga "stanna" och be henne ligga igen. Cirkulera lite framför, och när hon förstått att hon ska ligga kvar kan du gå fram och belöna med godis. Hennes fokus kommer vara i topp förhoppningsvis, vilket också kommer göra henne "nöjd" och trött. Sen kan du ju ta lydnaden vidare, villet får flera positiva följder, inte minst för hennes välbefinnande utan även för eran relation som också kommer stärkas när ni tränar tillsammans :)

Medarbetare på Chihuahua

Anna-Helga
2/6/14, 10:08 PM
#2

Leta godis, använda näsan. Det blir dom trötta av! :) Kanske slänga ut en blänkare om att ni söker lekkompisar i närheten?

linaes
2/6/14, 10:51 PM
#3

#1 Ja alltså hon gillar ju att vara ute, men det är lite svårt att gå promenader med henne.. Hon har inte riktigt fattat det där att gå ut och gå, hehe. Hon är ju bara 5 månader! Och det är väl värre nu när det är kallt. Men annars har hon börjat nosa runt o vill gå ut såklart. Men ja.. kanske uttryckte mig lite fel där!

Upp till toppen
Annons: