Annons:
Etikettbeteende
Läst 1441 ggr
lejonhjärta
2/3/14, 10:33 PM

Ettåring som markerar inne

Som rubriken lyder har jag en ettårig hanne som markerar inne i hem där det finns/har funnits, framförallt, tikar (ibland även där det funnits andra hanhundar) och nu börjar jag bli tokig! Kan det höra ihop med könsmognaden? Jag har skaffat en "blöja" åt Sixten eftersom jag inte kan hålla koll på honom prick hela tiden när vi är borta. Men det är ju extremt pinsamt och jobbigt med detta så jag vill hitta en permanent lösning. Jag har funderat på kastrering vilket ska göras, men har fått höra att det inte är säkert att beteendet upphör efter enbart kastration. Har ni visa människor något tips på vad jag ska/kan göra? Jag ser alltid till att ha rastat honom ordentligt innan vi åker iväg samt försöker avleda honom när jag ser att han är påväg att "markera" men det verkar inte hjälpa…

Annons:
ChristineF
2/4/14, 10:00 AM
#1

Ja, det kan nog vara könsmognaden som spökar. Det finns skvättskydd till hanhundar, bättre än blöja, men inte en permanent lösning det heller. Kastrering kan hjälpa, men inte alltid. Ju tidigare desto större chans att beteendet inte sätter sig vad jag förstått.
En kompis till mig hade en liten hund som markerade, hon började med att göra rent allt inne med pissoff/urineoff, sedan skaffa kompostgaller till dörröppningar så hon hade koll på honom (så de var i samma rum) så hon kunde ta ut honom i tid och berömde ute. En avgörande sak för henne var att från att hanen fick kissa på varenda stolpe, sten och snödriva ute så lär hon honom kissa ett par ggr och sedan hade hon kort koppel och gick promenad, innan de gick in fick han kissa en gång till. Småkissande ute blev småkissande inne. Så hon vande av honom den vanan, men fick ju rasta honom lite oftare i början och ha koll som med valpar. Han var/är vuxen okastrerad och slutade markera inne.

lejonhjärta
2/4/14, 6:36 PM
#2

Jo, det är ett skvättskydd jag har :) Tack för tipset! Har faktiskt börjat göra så att han inte får småkissa precis överallt utan vi stannar till några gånger istället under promenaden.

Guybrush
2/28/14, 1:32 PM
#3

Jag har en kille som har liknande problem. Köpte ett kisskydd på djuraffären, kvinnan som jobbade där sa att om man använder skyddet ett tag så kommer hunden att sluta kissa inne, men det verkar inte hjälpa. Jag hade funderat på att kastrera men vill ju ställa ut honom då han har fina linjer bakom sig, sen hade jag ju funderat på att skaffa en hona och para dom med varandra. Frågan är ifall det skiter sig eftersom han lär ju skvätta mer om det är en honhund med i bilden. Finns det ingen som både har honor och hanar som kan ge tips på hur man hanterar en sådan situation?

Lavendelnos
3/1/14, 11:07 AM
#4

Min hund markerade jättemycket men vi kastrerade honom för ca tre veckor sedan och det har fungerat jättebra! Så det är ett tips! Även jag harf hört att man ska göra det så tidigt som möjligt om man inte vill befästa beteendet.

Caesars_matte
3/18/14, 10:10 AM
#5

Det där är min stora skräck, att Caesar ska börja lyfta på benet mot allt inomhus. Han har precis börjat lyfta på benet när vi går ut, men sätter sig också fortfarande ner. Ibland lyfter han på benet när han bajsar (lite förvirrad eller *haha*)  Än så länge har han inte markerat inomhus. Hur tidigt kan man kastrera honom? Han är 6 månader och har ett navelbråck, så oavsett hade jag tänkt kastrera honom då han inte får gå i avel.

nlinds
3/20/14, 3:47 PM
#6

åååh… min Bearded Collie höll på med revirmärkning också (var 2 år när han kom till oss), jag tror att jag försökte med allt innan jag bestämde mig för kastrering. INGET hjälpte så då stod det bara kastrering på listan kvar. Check, sagt och gjort. Han har inte revirmarkerat en enda gång sen dess, han är nu 6 år :)

#5 jag tror att det allra tidigaste är 8 månader, men jag tycker man ska vänta tills dom är 1 år så att dom hinner att utvecklas lite mer..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
TjockaBerta
3/21/14, 4:48 PM
#7

Man kan kastrera när båda kulorna är nere men om man vill ha intyg på det får man vänta tills de är 6 månader.

>>>Malum domesticum<<<

vallhund
3/22/14, 12:19 AM
#8

Inte bara guld o gröna skogar med kastrering, det finns en hel del mindre trevliga bivekningar. Risken för biverkningar ökar ju yngre hunden är vid ingreppet.

Har samlat några länkar här:

http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: