Annons:
Etiketthälsa
Läst 2689 ggr
Cam88
1/21/14, 8:34 PM

Rengöring av öron!

Hur rengör du din chi's öron? Använder du något speciellt medel? Hur ofta? Lite frågor som jag är nyfiken på!

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
ChristineF
1/21/14, 9:40 PM
#1

Aldrig. Kollar läget (tittar och luktar) ibland så det inte är något fel, men öronproblem är inte så vanligt hos chihuahuor vad jag vet. Är mer hos raser med liggande öron, stående öron luftas och sköter sig själva bättre (finns väl undantag hos bägge sorter). Har fått lära mig att man inte ska pilla för mycket, precis som med människor. Har inte haft några problem med Chicas öron än iaf :) Om du misstänker något så skulle jag höra med veterinär, kan vara många olika som ser liknande ut, ofta kliar hunden och det kan vara rött/irriterat eller brunt vax.

Cam88
1/22/14, 11:14 AM
#2

Jaha okej, jag har inte heller rengjort Mollys öron men tycker att dem luktar lite illa, ska till Vet på fredag så ska faktiskt fråga samtidigt 😊

Medarbetare på Chihuahua

Sjuttan
1/22/14, 11:42 AM
#3

När/om öronen ser smutsiga ut,  verkar klia,  eller luktar   så finns det ett utmärkt rengöringsmedel på apoteket.  Det heter Vetriderm  och kostar lite över 100 kr.   Jag har använt det även på katter.

Klämmer ut lite rengöringsmedel i örat,  masserar på utsidan av örat så att det fördelas rejält.    Tar sedan en tunn bumullstus på fingret o torkar ut  den yttre delen på örat,   tar ny tuss tills den inte längre blir smutsig.  Torkar ur längre ner med tops   men vinklar ALDRIG   in tops  i riktning inåt mot huvudet,   bara rakt ner.   Har fungerat utmärkt för mig under många år.

Lycka till  åt den som vill prova.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

ChristineF
1/22/14, 1:59 PM
#4

#2 Okej, ja det ska ju inte direkt lukta något. Veterinären vet nog och du har fått bra råd av #3. Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: