Annons:
Etiketttillbehör
Läst 3002 ggr
Marieangelica
11/8/13, 9:27 PM

valphage

Jag funderar på att köpa en valphage till första tiden med valpen men vet inte riktigt hur valpar trivs "instängda". Har ni haft era hundar i hage och isåfall vad tyckte dom? Den jag har tittat på är denna: 

http://www.zoo.se/play-pen-6-element-nobby-hage-krom-60-cm.html

Annons:
Swadika
11/10/13, 10:29 AM
#1

Jag tänker att valpar vill väldigt gärna utforska allt som finns men om du inte tänkt ha valpen i sängen så går det alltid att låta hunden sova i en valphage. Men ja jag vet inte riktigt, det beror väl lite på vilken typ av uppfostran du har, tror du att du kommer att använda den ofta? Eller blir det bara bortkastade pengar? Vad har du tänkt att använda valphagen till? :)

Har inte haft någon utav hundarna i valphage, men min lilla ville (och vill) alltid vara med mig och skulle absolut inte tycka om att bli instängd.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
11/10/13, 1:02 PM
#2

Jag köpte kompostgaller på ö&b och gjorde en hage. Hade henne där i nån gång om dagen för att träna henne att vara självständig och lugn. T.ex. när jag/vi lagade mat, åt middag, städade, eller fixade något annat. Ett bra sätt att lära de små att det kan vara tryggt även om man inte är matte i hälarna jämt ;) I hagen hade jag filtar, korg, tuggben och vattenskål. Ibland var katthonan där som barnvakt ;) I början tyckte hon det var lite jobbigt, men sedan låg hon och vilade och uppskattade det. När hon var som lugnast tog jag ut henne som belöning. En bra start på ensamhetsträningen man börjar med lite senare.

Thaisilk
11/12/13, 12:41 AM
#3

Den där "valphagen" som visas i länken är alldeles för liten. Enligt Jordbruksverket är minsta tillåtna yta för en hage, box eller valpningslåda för en hund under 25 cm mankhöjd (ex chihuahua) 2 kvadratmeter, alltså motsvarande en bottenyta på 2 x 1 meter. Bottenytan på den där "valphagen" blir bara 0,72 kvm, dvs mindre än hälften av minsta tillåtna ytan!  

För att hagen ska vara tillåten behövs t.ex  8 kompostgaller som har den längsta sidan på 90 cm. Hos Coop bygg kostar en förpackning om 4 galler 69 kr och då blir det 138 kr för en tillåten hage bestående av 8 galler, mindre än hälften av vad den för lilla, otillåtna "valphagen" kostar!

Marieangelica
11/12/13, 8:51 PM
#4

Hade hage i åtanke men ju mer jag tänker på det oj onödigaste känns det. Ang valphagen på Bromma zoo lade jag märke till samma sak, i butiken står hagen som "kaninbur" och på hemsidan som valphage. Dåligt!! Nu kan jag iallafall stryka valphage från min att "skaffa innan valpen kommer"- lista.

ChristineF
11/13/13, 3:25 PM
#5

#4 Du kan annars köpa kompostgaller/grind och ha i en dörröppning om du vill fixa ett tryggt litet mysrum till valpen, t.ex. om du har storstädning. Är bra träning som sagt :)

Marieangelica
11/13/13, 7:28 PM
#6

tack för tipset :) har nog lite kompostgaller kvar på landet från kaninhagen. Det blir jättebra!

Annons:
myhombrero
11/14/13, 9:59 AM
#7

Vi har kompostgaller till allt känns det som :) 
Bygger valphage när det behövs, de följer med på semestern så jag kan bygga en temporär utehage om de vi besöker inte har inhägnat.

Kompostgaller är en invertering man kan ha mycket nytta av. Men en sån där valphage man köper som i länken kan jag inte tänka mig att man ha nån nytta av när de är så små som de är.

Upp till toppen
Annons: