Annons:
Etikettchihuahua
Läst 1759 ggr
linaes
10/7/13, 9:45 PM

Så glad! Lite frågor:)

Nu har jag bestämt mig för en liten tjej som jag var och tittade på idag! Vi får åka och hämta henne om några dagar. Ååh jag är så glad!! Äntligen :)

Jag skrev ju tidigare också en tråd, men jag har lite mera frågor.. Hur tränar man bort att hunden inte skäller? Som på människor osv. Undrar också hur man tränar valpen så den blir rumsren, har ju hört många olika versioner, men jag vet inte vad som funkar bäst?

Annars vad är det viktigt nu första tiden att tänka på?
Jag är också lite orolig eftersom i familjen har vi en pomeranian som är så otroligt rädd för… allt. Är det vanligt bland chihuahua också eller hur gör man så den inte blir så rädd av sig? o hur presenterar man den lilla valpen till andra djur t.ex?

Tacksam för svar!! :)

Annons:
[[Boris Sager]]
10/8/13, 9:26 AM
#1

Jag är ingen expert på rumsrenhet. Funkar ibland, ssk när min Vavva ätit, sovit, lekt, men han är fortfarande valp och hans blåsa är inte redo för rumsrenhet. Så fort man kommer på valpen när den kissar säger man:Nej!

och tar ut den.

Att få hunden att inte skälla sker på i princip samma sätt. Kroppsspråk och ord, utan att nämna valpens namn fungerar.

Att Chihuahuan är liten vet bara du, inte han/hon.

Min Chihuahuavalp tror han är störst, bäst och vackrast.

Första tiden , när min Chihuahua valp var ny i familjen undersökte han sitt nya hem och sina nya kompisar. Inte mycket kontakt utanför hemmet.

Sen efter andra vaccinationen var det dags för "miljöträning". Viktigt att valpen träffar "snälla" hundar. Vid 4 månaders ålder brukar man kunna anmäla till valpkurser, lydnadsträning.

Ju mer kontakt valpen har med sin familj och andra hundar, desto bättre.

Chihuahuan är en orädd hund, nästan det som är felet, man måste passa, så den inte tror den är världens herre.😛

Swadika
10/8/13, 2:45 PM
#2

#1 tvärtemot 1 så skulle jag aldrig säga nej om om hund kissade eller bajsade inne. Varannan timme eller efter vila, lek, mat osv är väl vanligt. Om hunden kissar eller bajsar inne, torka upp och säg inget. Det är ju förhoppningsvis bara någon månad eller så :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Marieangelica
10/8/13, 6:56 PM
#3

jag håller med #2.  Kommentera inte hunden om den kissat/bajsat inne utan torka bara snabbt upp det. Jag tror mer på att berömma ett bra beteende hellre än korrigera ett dåligt då valpen inte vet vad den gör fel och så småningom kan skapa en osäkerhet.

AnnaKarin
10/9/13, 9:46 AM
#4

Jag säger inte heller nej om valpen kissar inne. Om jag kommer på den så bär jag ut den direkt och vi är ute en stund. Jag vet de som låtit valpen kissa på tidning och sedan efter ett tag lagt en nerkissad tidning ute på ett bra kisställe och där har valpen sedan kissat när man gått ut.

Jag har alltid mina hundar i sängen och ingen valp har kissat i den. Funkar bra eftersom jag är lättväckt så vaknar valpen kastar jag på mig morgonrock eller mjukisbyxor och går ut med den direkt, då hinner den inte kissa på golvet. Man får vara snabb ;-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Swadika
10/9/13, 10:52 AM
#5

Tyckte det var riktigt bra det där med att ha hunden i sängen första tiden, när han vaknade tog jag direkt ut honom. Första tiden låg han på min arm så jag märkte ju direkt. Nu ligger han fortfarande i sängen (dock under täcket vid mina fötter eller bredvid mig på "andra sängen" i min dubbelsäng") Han har aldrig kissat i sängen och oftast sover han hela nätter, ibland behöver han ut om han inte bajsat på kvällen så kan han behöva ut vid 5/6 eller så. Men då säger han alltid till :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lejonhjarta
10/9/13, 11:25 AM
#6

Problemet med säng modellen är väl att vill man inte ha en hund i sängen i fortsättningen så är det ju inte snällt att ha den där första tiden heller. 

Jag går ut innan sängdax, sätter sen klockan mitt emellan nu och när ja skall ut på morgonen och går ut när klockan ringer mitt i natten. Eller dagen då jag jobbar natt när jag jobbar… Brukar fungera bra. Dagtid är det efter sömn som d gäller å vara snabb ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: