Annons:
Etikettchihuahua
Läst 5258 ggr
hhejlollo
9/28/13, 5:07 PM

Blivande chihuahua ägare

Hej på er! Att skaffa chihuahua har vart min dröm sedan 13 års ålder (jag är 19) och så fort jag flyttar hemifrån tänker jag uppfylla denna dröm! Har setat och kikat här inne samt på olika bloggar och man kan inte annat än bli förälskad i dessa små varelser! Jag är ganska insatt i det hela men vore superroligt om ni ville bomba mig med bra-att-veta saker, samt för och nackdelar! Dock spelar inte nackdelarna någon roll, jag ska ha en egen liten inom snar framtid!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Cam88
9/28/13, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är själv en nybliven chihuahua ägare :) min lilla vovve är snart 7 månader och Molly är de bästa som har hänt mig :) Rasen är såå mysig, hon ligger i min säng så nära de bara går o får mig att känna mig trygg :) busig, sprallig o livlig liten tjej! Lycka till :)) o kul att fler väljer rasen :)

Medarbetare på Chihuahua

hhejlollo
9/28/13, 8:48 PM
#2

Åh så mysig hon låter och så fin hon är!

Ja rasen måste ju vara den bästa, dom är ju så bedårande söta!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

juliahhl
9/28/13, 10:44 PM
#3

Kan inte annat än att hålla med #1! Köpte min lilla kille för ca 2 ½ år sedan, och kan inte föreställa mig livet utan honom! Han är mitt hjärta, halva min själ. Dom är verkligen underbara varelser, bara man uppfostrar dom rätt.

Det negativa jag kommer på är att jag älskar honom så mycket, och är så fäst vid honom, så det är jobbigt att vara ifrån honom bara en timme ;)

ChristineF
9/29/13, 10:37 AM
#4

Hej!
Vad roligt, det finns så mycket att berätta om vår lilla ras så det är svårt att veta vart man ska börja! :)
En viktig sak är att tänka och planera köpet noga, så man har pengar om något skulle hända och så man har hundvakt/dagmatte när det behövs.
Även att kolla upp uppfödare/kennel noga så man inte stödjer oseriös avel eller smuggling, tyvärr finns det gott om det i rasen, men även en hel del underbara människor som arbetar för att bevara chihuahuans utseende och hälsa. Stamtavla är ett viktigt papper, där kan du kolla långt bak i släkten på veterinärundersökningar, tävlingar och så det inte är för hög inavelsgrad. Det visar även att tiken haft åldern inne för parning och att de inte tar för många kullar på henne. Viktigt att föräldrarna inte har patella luxation, de ska helst vara ögonlysta också. Hälsa på och se hur hundarna har det och om de har ett trevligt temperament, chihuahuan är en vakthund så de kan ha lätt till skall, men det betyder inte att de ska fortsätta skälla länge och vara rädda/aggressiva.
Chihuahuan är en stor hund i liten kropp och jag anser att det är en av de aktivaste småhundarna, de flesta jag känner tränar något med sin chihuahua och det är jätteroligt tycker jag! :) De kan vara ute en heldag på äventyr, för att ligga och mysa i soffan nästa dag.
Vi tränar tricks, spårar, söker kantareller och tränar rallylydnad.
Nackdelar är kanske att rumsrenheten kan ta lite tid, men har man tålamod och koll på valpens signaler så kommer det :)
Viktigt att miljöträna mycket och låt inte alla komma fram och klappa/lyfta, valpen kan känna sig pressad och först när den blir äldre börja säga ifrån. Valpen må vara supergullig, men den är ingen allmän egendom utan din hund och du har rätt att säga ifrån. Det är bra om den kan känna sig trygg och bara titta på folk/andra hundar med dig. Du kommer märka att det är svårt, men det räcker att den hälsar på folk i din närhet till att börja med :)

Det är bara att fråga om det är något mer du undrar över! :)

hhejlollo
9/30/13, 3:54 PM
#5

Åh tack så mycket för era svar! Jag är så glad över det här så jag planerar för fullt redan nu!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Cam88
9/30/13, 4:50 PM
#6

#5 vad härligt :) finns mycket kul saker att handla till dem små ;) www.lechien..se och www.doggie.se har mycket fina saker!

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
hhejlollo
9/30/13, 5:09 PM
#7

#6 så där får du inte göra haha! *ska inte handla än, ska inte handla än*

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Cam88
10/1/13, 12:22 AM
#8

#ups sorry! Men nu har du ju något att se framemot ;)

Medarbetare på Chihuahua

[Nisseplupp]
10/4/13, 10:22 AM
#9

Min familj har nyss blivit ägare åt en Chihuahua! En omplacerinshane på 6 år som vi skaffade åt min lillebror, han följer honom överallt och sover i hans knä när han spelar! Jättegulligt verkligen :'D

Blir rätt sugen på en egen själv! ^^

Guybrush
10/5/13, 2:36 PM
#10

Min Polly har tyvärr både patella, fontanell och navelbrock (fast brocket är opererat i samband med sterilisering), uppfödaren sa att föräldrarna till Polly var friska men jag tvivlar, hon visste inte ens hur man ägarregistrerade en hund….-.- Så var väldigt noga med vem du köper hunden av

Guybrush
10/5/13, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Glömde tillägga att uppfödaren sa att hon skulle väga lite över två kilo, hon väger idag vid 1,5 års åldern bara 1,6kg.. Hon är världens finaste trots dessa skavanker.. MEEN jag ville ju ställa ut henne, istället blev det massa extra kostnader hos veterinären, inte planerat precis…. Så man måste räkna med att hunden kan kosta skjortan av en när man minst anar det

ChristineF
10/5/13, 5:07 PM
#12

#10 #11
Vad tråkigt, låter inte så seriöst :( men bra råd att vara noga med uppfödare!
Har hon väldigt stor fontanell? Annars brukar de inte vara så jättenoga på utställning för det var ju tidigare till och med önskvärt i rasen så att så fort kan man inte avla bort det. Den kan även sluta sig upp mot treårsåldern så man vet aldrig. :) Min tik har liten på gränsen till stängd, kanske är den det nu. Svårt att känna tycker jag, men den var större vid 1år minns jag och nu är hon 3,5år.
Vikten är jättesvår att förutse, största valpen kan sluta som minst och tvärtom. Och än kan hon ju bredda på sig och skaffa muskler.
PL och navelbråck kan komma även med friska föräldrar, men risken är klart mindre såklart. Hoppas hon slipper knäoperation iaf.
Tycker du ska prova ställa ut om du är intresserad, hon ser söt ut! :)

Guybrush
10/5/13, 9:25 PM
#13

#10 Jo hon har en ganska stor fontanell i jämförelse med skallen, den har helt klart blivit mindre sen vi köpte henne men som veterinären sa så kommer den nog att fortsätta att vara rätt stor hela hennes liv :/ 

Jo precis, hade gått med på ett navelbråck men nu när hon fick massa åkommor så känns det som uppfödaren inte var så seriös. Hon tog iaf bort 3000 av 15000kr pga navelbråcket men ändå. Sen såg vi att veterinärrapporten var några månader gammal (hon var ca 5 mån när vi köpte henne). Sen var vi ju tvungna att operera ut alla valptänder, vilket kanske är vanligt men alla kändes lite väl mycket. Plus att hon har överbett. Så det blir ingen utställning, men tack för att du tycker hon är söt, hon får bli min sötmys hund istället för en utställnings stjärna :D hehe…

Påtal om bett, vi har ju en 7 månaders chihuahua som vi hade tänkt prova ställa ut. Dock så ser det nästan ut som han har ett litet underbett ev omvänt saxbett. Ska senare ta en bild och posta ett nytt inlägg och fråga ifall folk tror att utställningsmöjligheterna även där blir utesluten.

Annons:
ChristineF
10/6/13, 9:55 PM
#14

#10 Jaha vad tråkigt :/ Hoppas hon fortsätter vara en frisk och glad mys-vavva, bästa sällskapet! :)
Och hoppas bettet rättar till sig på lillkillen! :)

Anna_Ashtar
3/23/16, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vattenskalle… Hur har ni med erfarenheter av det? Har en valp på 8 veckor som vi köpt och som har väldigt mjuk fontanell. 😥Känner oss orolig….

hhejlollo
3/23/16, 8:56 AM
#16

Fontanell är vanligt på chihuahua och försvinner oftast innan hunden fyller 3 år :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

lovechivas
3/26/16, 5:07 PM
#17

Jag ska troligtvis åka och kolla på en 4 årig omplaseringstik framöver, så roligt att läsa alla era inlägg!

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Upp till toppen
Annons: