Annons:
Etiketttillbehör
Läst 5600 ggr
nlinds
2013-08-19 12:11

hanars rygglängd ?

funderar på att införskaffa mig ett sånthär nu när det snart början bli kallt ! http://www.petster.eu/se/art/hurtta-hurtta-fleece-overall-svart.php

Men jag vet inte vilken storlek jag ska välja ?, han är 4 månader och är ca 21/22 cm i rygglängd. vill ju att det ska passa när han växt klart också,  hur långa är era hanar i ryggen ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
je_li_na
2013-08-20 08:16
#1

kan ju inte lova, men nu skulle han nog kunna ha 25, men tror han drar 30 som vuxen…

Swadika
2013-08-20 09:02
#2

Nu har jag inte mätt honom på ett tag men som 6 månader var han 27 i ryggen, vi testade kläder på arken förra veckan och då var storlek 25 för liten men storlek 30 för stor. Men tror att han kommer att växa så att han kommer kunna ha 30 senare.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

nlinds
2013-08-20 13:58
#3

Hmm. Han blir 6 månader i oktober.. Borde jag köpa en 25/30 då ? .. Går ju iof att sälja om han skulle växa ur den..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Swadika
2013-08-20 14:04
#4

Jag skulle nog köpt 25, eller om de har 26. Min är 7 månader och 25 var som precis för liten för honom. Jag köpte nu storlek 27 i just den fleeceoverallen som du visade , den är lite för stor men han kommer nog växa i den under hösten.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

nlinds
2013-08-20 14:07
#5

#4 De hade ganska konstiga storlekar.. kolla på länken och "välj storlek" ….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Swadika
2013-08-20 14:09
#6

Jo såg det nu, köpte min i affär så de sa andra storlekar, det är ju ett tips också, om ni har en affär som säljer dessa så kan ni gå dit och testa storlekarna men ni behöver ju inte köpa den där

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
nlinds
2013-08-20 14:24
#7

Smart ! Fast det är ganska långt in till stan :/

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Swadika
2013-08-20 14:31
#8

Ah ja då är det ju lite svårare :/

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

sophiemadeleine
2014-02-06 18:22
#9

Min hane har 20 cm i rygglängd. Han är dock vuxen och är väldigt kvadratisk sin kroppsform :)

Medarbetare på Chihuahua

Anna-Helga
2014-02-06 22:12
#10

Det är så himla olika! Jag har en tik som väger 1, 8 kilo som har 25 och ibland är det för stort. Hanen väger nu 2, 2 och har 27 och stora tiken på 2, 8 kg (gjorde en räddningsaktion häromdagen, återkommer i egen tråd om det) hon har 30.

nlinds
2014-02-08 13:09
#11

#9 då har min lille samma mått som din :) Han är också väldigt kvadratisk :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

sophiemadeleine
2014-02-09 03:00
#12

#11 nämen :) då blev kanske 24 bra på din nu i slutändan? :) han måste ha växt klart på längd relativt snabbt din lille grabb, med tanke på att de flesta tippade 25-30 på honom:)?

Medarbetare på Chihuahua

nlinds
2014-02-10 07:56
#13

#12 ptja jag vet inte ! Jag har köpt massa olika täcken till honom men han kissade i allihop pga att hans "paket" sitter för långt upp på magen, så fick beställa en special stickad tröja åt honom av en tjej. Så köpte jag en väst på petshop.eu med långt skuren "mag parti" som var för liten för att få plats över hela ryggen, men den skyddar från kyla på hans framparti iallafall :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
sophiemadeleine
2014-02-10 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har du testat Hurrta's värmetäcke? Det tycker jag ligger riktigt bra på min, har stl 24 på det, lite långt men det funkar bra ändå. Tycker "magdelen" går att flytta ganska bra beroende på hur man ställer in "gjorden". Köpte du tröjan av Marie? :) Hon stickar ju superfina tröjor, har själv en i stl 18cm som sitter super på min. Annars kan hon säkert sticka ett heltäckande "tröj-täcke" som är extra kort skuren under:) Min grabb i sin stickade tröja:) mvh sophie

Medarbetare på Chihuahua

nlinds
2014-02-11 11:39
#15

Nej therese tror jag hon hette ! Gud vilken fin tröja ! Ser varm och gosig ut också :) Har inte haft chansen och få prova någon hurta täcke än, vågar inte chansa heller eftersom dom är så dyra :/

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Caesars_matte
2014-03-19 09:47
#16

Åh! Jag vill också ha en stickad tröja till Caesar, hur får man kontakt med folk som kan sticka? Jag kan själv med nöd och näppe virka en lång tarm typ…så han kommer aldrig få nåt av mig :)

sophiemadeleine
2014-03-19 22:03
#17

#16 Tröjan jag visade är verkligen jättefint stickad och har suverän passform:) Hon har storlekar som passar alla chihuahuor, även de allra minsta valparna:) Kan PM:a dig om info och mailadress till hon jag köpte min av om du vill :)

Medarbetare på Chihuahua

Caesars_matte
2014-03-20 10:00
#18

#17 Gör gärna det!

sophiemadeleine
2014-03-20 15:16
#19

#18 Har PM:at dig :)!

Medarbetare på Chihuahua

[AnimeV4]
2016-01-01 15:46
#20

#17 Jag som går i tankar undrar om det fortfarande är aktuellt med tröjor? :)

Annons:
sophiemadeleine
2016-01-01 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Absolut! Marie stickar fortfarande de fina tröjorna! :-) Jag köpte en till för inte så längesen , eftersom jag kände att jag vill ha en till i annan färg! :-) Denna i stl 18. (Dior's rygglängd är ca 20cm) Pm'ar dig! :-)

Medarbetare på Chihuahua

[AnimeV4]
2016-01-01 22:05
#22

#21 Så fin! 😃 Tack tack!

Marieangelica
2016-01-02 15:24
#23

Sophiemadeleine, kan du PM:a mig också? :-) Dom ser så himla mysiga ut!

sophiemadeleine
2016-01-02 19:01
#24

#23 Självklart gör jag det! :-) Dessa tröjor är verkligen såå fint stickade, dessutom både mjuka och elastiska! Inte det minsta "stickiga" :-) Hon blandar olika garn, tror det är därför dom är så härliga i både känsla och passform :-D

Medarbetare på Chihuahua

[AnimeV4]
2016-01-02 23:07
#25

#24 Misstänkte att de var elastiska eftersom de är stickade, så skulle man kunna köpa en liten storlek till valpen som den sen kan växa i? Lite synd att köpa så litet i onödan om den växer så det knakar :)

Gällande täcken ska jag försöka köpa de som passar bra i vuxenstorlek, men inte blir för stora/sitter för konstigt i valpstorlek och sy upp dem med enkla sömmar som man kan ta upp när det passar.

Känner du hon som stickar dessa fina tröjor, förresten? :)

sophiemadeleine
2016-01-03 07:44
#26

#25 Det var en lite klurig fråga! :-) De jag har till Dior är ju väldigt små, enligt Marie (som stickar tröjorna) så passar den storleken (stl 18cm) Chihuahuavalp. Dock är han ju väldigt liten och kompakt med sin rygglängd på 20cm. Sen beror det ju lite på hur man vill att de ska sitta :-) En del nöjer sig bara de skyddar och värmer främre delen av kroppen, och då är det nog inte så kinkigt med storlek egentligen, då de är rätt så stretchiga till bredden så att säga :-) Själv vill jag ha tröjorna lite större, så att de nästan täcker hela ryggen. Därför valde jag att köpa tröjor som bara är 2cm kortare än Dior's ryggländ :-) I regel så brukar en Chihuahuavalp på 1kg vara ungefär 18-20cm lång över rygg, så tror absolut att du skulle kunna köra på stl 18cm eller tillochmed 20, lite beroende på hur stor valpen är. Den kommer nog kunna ha tröjan även när den vuxit, men den kan ju bli lite kort :-) det får man nog räkna med! En Chihuahua kan ju ibland väga över 3kg som vuxen, och andra bara hälften så mycket, det är svårt att förutspå hur stora de blir :-) Men tröjorna är inte så dyra faktiskt, 149:- /st :-) I värsta fall kan du ju alltid sälja valptröjan och köpa en ny lite större när hunden blivit vuxen, om det skulle behövas! :-) Nej tyvärr känner jag henne inte, men hon är väldigt trevlig och hjälpsam! :-)

Medarbetare på Chihuahua

[AnimeV4]
2016-01-03 22:09
#27

#26 Vilket bra svar! Tack :D

Jag får helt enkelt mäta och se när dagen kommer. Jag kan iallafall säga att jag skulle vilja ha en större tröja så att det täcker även längre bak, särskilt eftersom han kommer att vara korthårig :)

Sedan är det inte i hela världen att köpa en att börja med och sen en senare ;)

Annars, hur funkar stickad tröja/fleece och regntäcke? Tänker eftersom täcket är lite dyrare så blir det en billigare lösning att börja med. Blir det för kallt så är det ju absolut täcke som gäller.

Vad roligt att höra!

Supertack för att du tar dig tid att svara! Går det bra att PM:a dig också?

Annons:
sophiemadeleine
2016-01-03 22:32
#28

#27 Det var så lite! :-) Tycker det är klokt att välja en lite mer täckande tröja :-) Eftersom de är skurna undertill så funkar de ju ändå bra att ha på hanhund vid rastningar, vilket ju är toppen! Är framförallt ute jag använder dessa, vid kyla och ruggigt väder :-) Är det jättekallt/snöigt / blåsigt kombinerar jag med ett Hurrta-värmetäcke utanpå, funkar toppenbra! Att ha ett regntäcke över funkar jättebra! Det är lite som man själv vill, många gör ju så med hästar också på vintern, dvs kombinerar innetäcke/regntäce om man t.ex tycker vintertäcket blir för varmt osv :-) Självklart gör jag det, bara roligt att kunna hjälpa till! Och PM'a får du självklart också göra :-)

Medarbetare på Chihuahua

[AnimeV4]
2016-01-03 22:37
#29

#28 Täcken verkar vara en riktig djungel.. Finns det överhuvudtaget någon bra butik med fina täcken i pyttestorlekar? 😕

Härligt att man kan lösa det på flera vis!

Då lär det dimpa in ett meddelande när jag samlat ihop lite saker jag klurar på. Varning för novell!

sophiemadeleine
2016-01-04 00:11
#30

#29 Det finns några bra webbshoppar som har bra priser och små storlekar! Hurtta har även mini-täcken i stl 20cm :-) Haha, ingen fara! Frågvis ska man vara :-D

Medarbetare på Chihuahua

[AnimeV4]
2016-01-04 01:07
#31

#30 Har faktiskt stött på Hurttas täcken och är jättesugen! 😍

Marieangelica
2016-01-04 06:34
#32

Hurtta är helt fantastiskt! Du gör rätt som kollar på dem. :-) Bra genomtänkta modeller med god passform, bra material och toppklassig kvalité.

[AnimeV4]
2016-01-04 16:17
#33

#32 Så det är därför de är så populära! Jag har redan ifrån början haft Hurtta i tankarna, för de verkar vara det vanligaste märket. Back on Track verkar inte heller så illa. Åsikter om det?

Marieangelica
2016-01-04 18:48
#34

Precis, Hurrta är helt klart ett av dom kändare (om inte det populäraste) hundmärket. back on track är främst framtaget för skadade hundar eller hundar under rehabilitering medan Hurrta är anpassat för aktivitet och rörelse. :-)

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-04 19:50
#35

Åh, okej! :)

nlinds
2016-03-16 17:34
#36

Nu är han färdigvuxen och blev inte mer än 23/24 i rygglängd 😂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: