Annons:
Etikettallmänt
Läst 1852 ggr
Cam88
7/22/13, 5:19 PM

Morrar och skäller på andra hundar

Jag har en vän till mig som har en liten chihuahua som är rädd för främmande människor o hundar… Hon är väldigt ofta ute med henne i med att hon bor mitt i en storstad, Hon är ca 5 månader!

När vi är ute och går med henne och hon får syn på en hund så står svansen upp och den ena tassen reser hon, när hunden ska snusa /hälsa på henne så morrar hon eller skäller och svansen kryper ner mellan benen.. Vi blir ju klart oroliga och undrar hur vi kan vänja av det? Är de vanligt hos rasen, har era små hundar gjort likadant? 

Måste även tilläga att det är oftast stora hundar men har även förekommit med en chihuahua hane!

Någon som har något bra råd att ge oss? :)

MVH Cam

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
je_li_na
7/23/13, 6:52 AM
#1

om hon är rädd ska hon inte behöva hälsa..när hon märker att alla låtar henne vara & att inget händer så släpper så småningom rädslan..om hon skulle blir nyfiken på främmande hundar ( lugna snälla ) så låt henne bekanta sig i sin takt..måste tilägga att alla hundar är inte särskilt sociala, men rädd vill man ju inte att någon ska vara.. lycka till :-) hälsn j

ChristineF
7/28/13, 6:52 PM
#2

Låter som osäkerhet, finns ju hundmöteskurser eller kurser överlag är ju bra så hunden lär sig ha kul/jobba i närheten av andra hundar.
Skvallerträning har gjort under för oss, googla så hittar man exakt info! Handlar kortfattat om att belöna det goda beteendet innan det "dåliga" kommer. T.ex. hunden spetsar öronen när den ser en hund på långt avstånd, man klickar eller säger "bra!" snabbt som sjutton och ger en supergod godis. Fortsätt så och öka svårigheten sakta, hunden ska inte hinna rynka nosen för då blir det ingen belöning. Då får man öka avståndet så den lyckas :) Låt ingen komma fram och hälsa, hunden ska lita på att den är trygg vid vänster fot och kommer så småningom sluta skälla för att skrämma bort det läskiga. Ta gärna en båge i möten, rakt på är hotfullt i hundvärlden.

Upp till toppen
Annons: