Annons:
Etiketthälsa
Läst 4840 ggr
juliahhl
2013-07-17 17:00

Tandsten

Min lilla chi-hane på ca 2,5 år var på en tand-checkup förra året, och veterinären sa då att han såg början till tandsten. Fick då rådet att regelbundet borsta tänderna på honom. Kan erkänna att det inte händer så ofta, då Elliot vägrar och ålar sig, och jag ger då upp. Han får Dentastix, dock brukar han gömma/strunta i den när han får, och kanske äter upp den dagen/dagarna efter. Nu ser man definitivt att det är gult på vissa tänder.

Vad ska man göra? Vet ju att det kan leda till problem i framtiden.

Annons:
Swadika
2013-07-17 17:06
#1

jag skulle ge råa ben istället för betastix, bästa tanborsten som finns. Och sen försöka göra tandborstningen till en positiv upplevelse istället. Börja stegvis, med att bara ta fram tandborsten och sätta dig ner, när han sätter sig framför dig så belönar du. Närma dig ett litet steg med tandborsten och beröm och fortsätt så tills du kan borsta tänderna. om så bara en halv sekund varje dag är det bättre än inget.

Det finns någon tandstensskrapa att köpa vet inte hur de fungerar riktigt eller var de går att köpa :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
2013-07-17 17:17
#2

Tandborstning och ben är det viktigaste för att undvika tandsten, dentastix innehåller spannmål vilket i sig kan de tandsten så det är lite plus minus noll med dom känner jag. Men alla säger olika..
Ge torkade djurdelar och färska råa ben. Och som Swadika skriver, försök verkligen lite i taget med tandborstningen, han kanske aldrig komemr gilla det men acceptera det iaf. Det är värt det för med tandsten kommer tandlossning och tänderna är viktigt får våra hundar.
Börja med en sånhär kanske: http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/product&product_id=327 (finns i djuraffärer och hos veterinärer) och sen babytandborste. Lycka till! :)

Swadika
2013-07-17 17:20
#3

Jag började med en sådan som #2 länkade till, perfekt för det blir lite mer lättare och framförallt tycker jag det är svårt med min lilla att nå längst in med bamsetandborste och då kan jag använda den. Det går lättare med den också tycker jag, så den rekommenderar jag :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

juliahhl
2013-07-18 22:51
#4

Tack för tipsen! :) Jag har också hört det där om dentastix. Det är ju sjukt konstigt att dom säger att det förhindrar bildning av tandsten, men samtidigt är det inte bra för tänderna. Man vet inte vad man ska tro :P

Råa ben, köper man det på djuraffär eller vanlig mataffär? Är tex grissvansar bra? Det tycker han om! Har ju hört talas om typ oxsvans och märgben också. Men det känns som de flesta ben är alldeles för stora för hans lilla mun :P

Har en bamsetandborste till honom, men tillochmed det känns för stort ibland :P Så jag ska kika på en sån där man sätter på fingret! :)
Nu är han så krånglig så när han inte vill något, blir han så tjurig så han inte ens vill ha godis. Men jag ska vara envis :P

När jag var till en bekant såg jag att hon hade någon spray hon sprayade i munnen på sin hund, är det något ni känner till? :)

Swadika
2013-07-18 23:40
#5

#4 Det går att köpa på båda ställena, Arken börjar få mycket gott, i alla fall här, Theo's favorit är deras Lambstick, tror det är lammrevben :) men det är säkert billigare i mataffären, men de vi har i närheten säljer inte, City gross vet jag många rekommenderar :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

GordonG
2013-07-19 09:16
#6

Borde man inte kunna ge vanliga kycklingben/klubbor man köper i mataffären? Eller är det för mycket rått kött för magen om man inte barfar?

Annons:
GordonG
2013-07-19 09:18
#7

På tal om det hur är det men frysta klycklingben som man tinar? Är de ok? ( inte jättediktig på kött skall erkännas då jag inte ätit eller tillagat det sedan jag var 12 ;) )

majmini
2013-07-19 09:47
#8

Hej Jag har gått till veterinären med jämna mellanrum Och tagit bort tandsten hos mina 3 chi.killar. Det är värt det det kostar för tandsten kan ge olika Sjukdomar som i värsta fall kan leda till döden för Hunden. Just bakterier i munnen är inte bra. Munhälsan är ett problem hos chihuahuan så det är Viktigt att hålla efter. Mvh Maja

ChristineF
2013-07-19 14:00
#9

#6 Kycklingvingar är annars perfekta för vavvor, börja med en tredjedel eller en halv så får du se hur magen reagerar men brukar gå bra. :)
Benen i vingarna är nästan som brosk, så är inte jättehårt men är ändå bra för tänderna. Viktigt att man köper svensk kyckling för att undvika risk för bakterier. Och självklart att det ska vara rått, tillagat gör benen vassa och farliga.

GordonG
2013-07-21 23:05
#10

Köper man frysta då? Eller finns det de som inte är frysta?

AnnaKarin
2013-07-22 14:56
#11

Gör en fingertuta av en microfiberduk, perfekt att komma åt tänderna i små munnar med. Tar bättre än en tandborste och en trasa räcker till många "tutor". Frysta kycklingvingar går jättebra, de tinar fort och du kan ge dem innan de tinat.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Anders1984
2013-07-30 09:16
#12

precis som ch4 skriver.

sålänge de är RÅA funkar det…

länkar till denna sida:

http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen

Upp till toppen
Annons: