Annons:
Etikettbeteende
Läst 1946 ggr
Colt
2013-07-14 16:17

Barn-aggressiv hjälp!

Min snart 2 åriga vavva har fått stora problem att kunna vistas runt barn.
Han har blivit lite skrämd av kompisens 2 åriga lite överaktiva son och nu har det gått så långt att han till och med försöker skrämma barn man möter på stan. 
I början var han rädd för barn, nu har han kommit på att det är roligt att skrämma dem genom att jaga och morra…
Oliver är ingen människoaggressiv chihuahua på något vis i övrigt. 
Någon mer som har problem? är tacksam för alla tips!

Annons:
Swadika
2013-07-14 17:11
#1

Hmm, det med barn kan vara svårt för barn vet inte riktigt hur man ska göra och så. Men är det alla barn eller är det bara små barn, annars kanske du har någon kompis/släkting/känner någon  som har barn i äldre åldrarna och så får man förklara hur det är för barnet och berätta att hunden kan morra och skälla. Låt barnet stå alldeles stilla och ta det långsamt, börja långt ifrån och så länge hunden är tyst, beröm och proppa i godis. Gå långsamt framåt och så länge hunden är tyst så får den beröm och godis. Börjar den skälla så stanna, backa några steg eller vänd om (vad som får honom att tystna) och börja om.

Om det är barn man möter så kan man göra samma sak att så länge hunden är tyst (och ser barnet såklart) så berömmer man massor, och ibörjan tar man långa omvägar runt barnen man möter, så långa som behövs för att han inte ska hålla på och berömmer och så kortar man ner avståndet.

jag är inte så bra på att förklara men hoppas du förstår :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
2013-07-15 21:01
#2

Bra tips ovan, läs på om Skvallerträning och gör det i möten. Kanske sitta vid lekparker på avstånd, var själv lugn och bara titta (och belöna vid gott beteende). Låt inga barn komma fram, tror han känner sig trängd och osäker på deras annorlunda kroppsspråk och så. Han har nog märkt att han inte kan fly och provar skrämma iväg de läskiga istället.
Säg att han är rädd och att ni tränar, så ni får hälsa "en annan gång" så förstår de nog. Om det är barn hos släkt/vänner, be de ignorera hunden och kanske bara kasta till honom godis när han är snäll utan att närma sig för mycket.
Det är riktigt svårt, min Chica är också lite osäker med barn och svårt att träna om man inte har så mycket barn runt sig. :/
Lycka till!

Upp till toppen
Annons: