Annons:
Etikettvalpar
Läst 1793 ggr
Swadika
2013-06-23 20:29

Hur lärde ni in ligg?

Som rubriken säger, jag har svårt att lära in Theo "ligg" och skulle behöva lite tips på andra saker man kan göra. Jag har testat att föra en godis mot golvet mellan hans framben, men han lägger sig ändå inte ner, jag har testat att jag håller godisbiten mellan hans framben och sedan dra den en bit för att få honom att lägga sig ner men då reser han sig bara upp. 

Jag tänkte också att jag väntar ut tills han lägger sig ner, vilket han aldrig gör.  

Så nu behöver jag tips, finns det något annat sätt som ni har testat som fungerar.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
ChristineF
2013-06-24 00:08
#1

Japp, fick lära mig ett trick på valpkursen för att lära in ligg med småhundar (som har nära till backen): sitt på golvet med benen rakt ut, lyft de lite så det blir en lagom tunnel under knävecken, för godisen under där och hunden måste lägga sig för att nå: klicka så fort han lägger sig! :) (lägg sen till kommando när det sitter)

Swadika
2013-06-24 07:11
#2

Ah smart, det måste jag testa :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
2013-06-26 13:22
#3

Får väl skriva in det tips som fungerade på Theo, jag gjorde som en tunnel med mitt ben och när han la sig ner för att krypa under klickade jag och belönade. Efter 10 minuter kunde han det utan benet och nu har vi tagit en liten paus och ska efter det lära honom det utan att locka med godis :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Whisla84
2013-06-26 13:24
#4

Precis det sättet fungerade för mig och Vilgot!!! Mycket effektivt! :)

Swadika
2013-06-26 13:25
#5

Ja verkligen, haha jag hade slitit hår för att försöka få honom att förstå att det var lägga sig ner han skulle. Men det gick, haha ska börja med det med nästa hund (om det nu blir någon, det är inte säkert)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ChristineF
2013-06-30 11:59
#6

Kul att det funkade! Var samma för mig innan jag fick detta tipset hehe, de små har ju så nära till marken så de böjer ner huvudet lite så når de godisen ändå om man ska träna på vanligt sätt :P

Annons:
Swadika
2013-06-30 12:59
#7

haha ja men ellerhur xd han lyckades alltid att nå godisen xd

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: