Annons:
Etikettavel
Läst 4011 ggr
mandymoo
2012-12-30 17:03

Genetik

jag har inte själv chihuahua, men har en väninna som har och även tagt en kull. Hon frågade mig varför hon fått bara ett hårlag fast föräldrarna hade olika.

Så jag undrar om det finns något ställe på nätet (helst) eller bok där jag kan lästa lite lätt om genetiken just angående hårlag och färger för rasen.

Annons:
DeniceP
2013-01-02 02:49
#1

Jag har faktiskt ingen aning :O Har du provat googla det? Sådan information finns lite överallt tycker jag.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

AnnaKarin
2013-01-02 10:13
#2

Två korthåriga kan få både korthåriga och långhåriga valpar. Två långhåriga får bara långhåriga valpar. En korthårig och en långhårig kan få valpar av båda hårlagen.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[[Boris Sager]]
2013-05-07 18:33
#3

Ja, de korthåriga är dominanta över de långhåriga.

Om du parar en korthårig kk  med en långhårig ll, så får du enbart

korthåriga.  kl. Om du parar en korthårig kl med en långhårig ll, så kan du få kl, ll, dvs båda varianter.

Egendomligt nog får långhåriga tikar ofta färre valpar än korthåriga, då inavelskoeff. för korthåriga är lägre.

Boris

Swadika
2013-05-07 20:37
#4

Med risk att låta dum nu, men kk är det när båda föräldrar är korthåriga och då kl att ena är kort- och den andra långhårig?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Anna-Helga
2013-08-20 13:43
#5

Är det så att kh-anlag kan påverka långhåriga hundars päls negativt? Om jag jämför med katt exempelvis perser och exotic som är samma ras fast med olika hårlag, så finns det de som anser att om det finns korthår i stamtavlan finns risk för sämre päls. Är det samma för Chihuahua?

denaesboz
2013-08-30 21:57
#6

Om det skulle finnas risk för sämre päls så skulle uppfödarna inte blanda kort och långhåriga som dom gör. Har även läst från flera källor att päls kavaliten inte blir sämre om ena föräldern är korthårig eller långhårig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: